Nordsjællands Veterantog
Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 8

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Branchen er ladt i stikken: Synshaller er ikke gearet til troværdige bremsetest
NyhedDer er tilsyneladende ingen særlig hjælp at hente fra danske synshaller med hensyn til fejlfri elektroniske udskrifter af bremsetest. For efter et FDL-rundspørge til en række synshaller, kan vi konstatere, at det står mere end sløjt til. Kunet enkelt synssted meldte positivt tilbage, dog uden at det var et betryggende svar. Den pågældende synshal har det nødvendige udstyr, men synshallens medarbejderne ved ikke, hvordan de skal anvende det tekniske udstyr.

Det er rystende, at dem, der skal udføre en tidssvarende og nøjagtig elektronisk udskrift, enten ikke har udstyret eller ikke kan betjene det, siger kontorleder Jens Groot, FDL. Jeg er, mildest talt, overrasket over, at det står så ringe til, for det er jo ensbetydende med, at vores branche ikke kan få den service og kontrol, som er så tvingende nødvendig for at leve op til lovens krav. Det er jo komplet vanvittigt,at de har udstyr, som ingen af dem kan betjene

Det burde være logik for enhver med bare lidt kendskab til den slags, at synsmanden skal bruge bremsestanden efter forskrifterne, for så kommer tallene af sig selv. Og det er ikke noget, man skal tilkøbe, som nogle tror. Som jeg har forstået det, kan Applus,og mange andre, stort set ikke levere varen med det nuværende udstyr. Derfor ser det ud til, at der er lang vej igen. Af samme årsag er det nødvendigt at øge presset på synsstederne, så vi kan mindske risikoen for bremsebøder.

Opvarmede bremser inden syn, er et ulovligt syn, og det er bedrageri, over for de chauffører som skal køre med påhængskøretøjerne, og over for de vognmænd som har chauffører, der kører med løstrailere eller tilsvarende påhængskørertøjer til synsfri sammenkobling,ikke at forglemme Dolly-bremseproblemet. Så hvis de trækker det i langdrag uden at gøre noget, vil førerne af de store vogntog være ladt totalt i stikken. Hvilket er uacceptabelt.

Desuden skal vi samtidigt have belyst de manuelle indtastninger, der skal til, når der ikke er vægte i bremsestanden. Samtidig med at vi belyser deres eneste mulighed for at sikre sig bare en lille smule mod alt det skrammel deres kørselsrekvirenter senderdem ud at køre med, også efter 1/1/2020. De kan simpelthen ikke nå at få repareret og tjekket alle påhængskøretøjerne, og få en test, som opfylder bremsekravet, understreger kontorleder Jens Groot.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.