Nordsjællands Veterantog
Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Positive tanker hos transportministeren: Karensperiode kan bremse den systematiske cabotage
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL

Der er interessante elementer i transportminister Benny Engelbrechts plan om at bekæmpe social dumping. Det gælder ikke mindst en mulig karensperiode for cabotage-kørsel, så systematisk cabotage forhindres. Det drejer sig også om at sikre, at vejdelen af enkombineret transport omfattes af cabotage-reglerne og om en fremrykning af den intelligente tachograf, som alt andet lige vil føre til en betydeligt bedre håndhævelse af reglerne – og så vi ministeren fastholde forbud mod lange hvil i køretøjerne.

Det er en klokkeklar prioritet for regeringen at sætte en stopper for den sociale dumping og sikre ordnede forhold på vejtransportområdet, lyder det fra Benny Engelbrecht. Det er et erklæret mål at konkurrencen foregår på lige lønvilkår, når transporten udføresaf udenlandske chauffører. Derfor er jeg glad for, at arbejdsmarkedets parter har udvist ansvar og sammen er kommet med en række anbefalinger, der kan bidrage til at løse udfordringerne med at sikre danske løn- og arbejdsvilkår på vejtransportområdet.

I EU kæmper vi også mod social dumping. Forhandlingerne om Vejpakken, er inde i sin afgørende fase. Både Parlamentets og Rådets aftaler indeholder en masse gode elementer, der kan være med til at sikre ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair konkurrencepå området. Nu skal vi, i Rådet og Parlamentet, bare blive enige. Møder med ligesindede lande i den såkaldte Vejtransportalliance, viser, at vi står stærkt i de kommende forhandlinger m.h.t. at fastholde danske prioriteter, konkluderer ministeren.

Det lyder alt sammen godt, men det er for tidligt at juble, for vi ved af erfaring, at lobbyister for bl.a. postkasseselskaber og fiktive vikarbureauer samt de store transportaktører, gør, hvad de kan for at hindre seriøse tiltag. Det er en hån mod de mangeseriøse danske vognmænd og deres chauffører, som i alt for lang tid har kæmpet mod svindel og bedrag. Tiden er inde til, at ejere og førere af biler på gule plader og med seriøs dansk aflønning tilgodeses. Skærpede krav kan også reducere risikoen for ekstremthøje bøder.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)



Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.