Nordsjællands Veterantog
Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Vi mangler en saglig begrundelse: Udvidet overhalingsforbud løser altså ikke problemet
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL

Det er naturligvis i orden, at hastigheder, overhalingsmuligheder m.m., fastsættes ud fra praktiske erfaringer og nødvendig dokumentation. Men min kæde hopper altså af med indførelsen af yderligere 270 km med overhalingsforbud for lastbiler. Jeg savner en sagligbegrundelse og en gennemsigtig dokumentation for effekten af at man nu vil øge distancerne med overhalingsforbud.

Uanset, hvordan man end vender og drejer det, er det en notorisk kendsgerning, at der altid vil være nogle uheldige førere, som blæser på stort set alle love og regler. Og dem får man ikke bugt med ved at lave nye overhalingsforbud. For det er altså med overhalinger,som med hastighed: Er risikoen for at blive noteret, meget lille, ja, så kører langt de fleste alt, alt for stærkt.

Og her mener jeg ikke mindst førere af varebiler og personbiler, der ofte kører, som var det dem, der ejede vejnettet. Det samme vil gøre sig gældende med de mange, ofte langvarige lastbil-overhalinger. Manglende respekt er ikke en gyldig grund til at overtrædelandets love, men hvis man ved, chancen for at få en bøde/klip i kortet, er minimal, så tager mange desværre chancen.

Men sagen er jo den, at problemet med de langsomme overhalinger reelt kan løses, hvis den lastbil, der overhales, reducerer hastigheden fra 80 til 70 km/t. Derved vil overhalingstiden reduceres fra ca. 19 til ca. 9 sekunder. Den langsomme lastbils gennemsnitshastighedvil selvfølgelig falde, men kun fra 80 til 79,97 km/t. Så det er så lidt, der skal til for at reducere problemet.

De fleste kører nærmere 90 end 80, men med stramme tidsplaner, der ofte er så stramme, at det er svært at nå frem uden at overtræde lovene. Derfor er det kun få, der vil slække farten. Når det er sagt, er der visse førere af vare- og personbiler, som ikke tagerskade af at gå ned i fart i et par minutter. Vi oplever også en del, der er bange for at overhale lastbiler og derved skaber unødig kø.

Det gælder bl.a. den evigt revsende SF´er Karina Lorentzen Dehnhardt fra Kolding, som i P¤ Trekanten har udtalt, at hun er direkte bange for, selv på motorveje, er for at overhale et lastvognstog. Samme frygt har mange andre, og den slags er med til at forstærkedet generelle indtryk af, at alt, hvad der sidder bag rattet af ”de store dræbermaskiner”, er ligeglade banditter.

I betragtning af, at både politikere og embedsmænd udmærket ved, hvor pressede førere af store vogntog er, er det for letkøbt blot at udvide overhalingsforbuddet. Jeg plæderer ikke for ”særlige hensyn”, men opfordrer til mere fair play over for den tunge trafik.Det er vognmandsbranchen, der holder Danmark i gang, men alligevel bygger man hindring efter hindring op.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)



Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.