Nordsjællands Veterantog
Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 9

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Tåbelig arveafgifts-forhøjelse på vej: Vil rød blok mon smadre de familieejede firmaer?
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL

Socialdemokratiets plan om at hæve bo- og arveafgiften ved generationsskifte, er en kæp i hjulet for mange familievirksomheder, heriblandt vognmands-virksomheder. Afgiften blev i 2016 reduceret til 6 procent af Løkke-regeringen og Dansk Folkeparti, hvilketvar en klar lettelse. Den ny arveafgift skal være 15 procent, og den skal være med til at finansiere rød bloks urealistiske klima- og miljøplan. Derved bliver det ekstremt dyrt at overdrage til næste generation.

Trods flere indsigelser, bestemte erhvervsminister Simon Kollerup i aftes, at skat på arv skal stige. Simon Kollerup tilbyder, at afgiften kan afbetales over 30 år. Hvilket naturligvis vil lette en smule, men når afgiften rulles tilbage til 15 pct., vil detkoste dyrt. Nogle vil formentlig overveje, om det kan betale sig at bevare firmaet i familien, og så i stedet sælge til andre virksomhedsejere.

Man kan vel med rette spørge, om det er det rigtige sted at stramme kravene, for man er jo ikke nødvendigvis storkapitalist, hvis man er med i et familiedrevet firma med 3 – 4 biler, eller flere. Men det virker bare som om, at den røde blok tror, at alt ergodt, hvis man bare kanøfler familiedrevne virksomheder. Og at man derved fjerner lidt af den ulighed, som rød blok taler så meget om. Det er en tankegang, som måske bunder i, hvordan dialog om rig og fattig var i gamle dage.

Ved at forhøje bo- og arveafgiften skaber rød blok store problemer i rigtigt mange familiedrevne virksomheder. Det er en helt unødvendig usikkerhed for familier, som blot vil køre virksomheden videre til en ny generation. Det er vigtigt at notere, at de penge,man betaler i afgift, ikke er penge, der hives ud af virksomheden og bliver brugt på en ny stor bil eller andre former for luksus. De bliver altså typisk stående i virksomheden for at være med til at skabe vækst.

Derfor giver det ingen mening at hæve afgiften. Det er hævet over enhver tvivl, at ekstraregningen vil presse likviditeten hos dem, der måske i forvejen kæmper med en stram økonomi. Det gør overdragelserne dyrere og presser virksomhedens økonomi. Den tid erforbi, hvor man bare har en kasse med kontanter, man kan tage af, for det har man ikke. Derfor giver det god mening, at dem, der overvejer generationsskifte, får det gennemført, inden den ny afgift træder i kraft.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.