Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Undgå reparationer – rustbeskyt bilen i efteråret
NyhedBiler, der får ny rustbeskyttelse på inden, der kommer salt, is og sne på vejene, kan undgå rust og slidskader. Almindelige rustreparationer koster 8.000-15.000 kr.

Er bilen endnu ikke rustbeskyttet, eller er det lang tid siden sidst, kan der være mange penge at spare ved at gøre det nu. For når først frostgraderne begynder at melde sig, vejene svøbes i salt og måske sne, rammer det bilerne hårdt.

Det forklarer Applus Bilsyn, der hvert år syner omkring 500.000 biler, og henad foråret kan konstatere mange slid- og rustskader på biler, der ruller ind til syn.

Forebyg med kontrol
- Vinteren er den absolut hårdeste tid for bilerne. Formentlig opstår fire ud af fem rustskader på biler i denne tid. Især biler uden nævneværdig rustbeskyttelse er udsatte. Er der allerede begyndende tegn på rust så som mindre rustpletter, f.eks. på undervognen eller skærmene, er der overvejende sandsynlighed for, at rusten vil udvikle sig hen over vinteren. Den bedste måde at standse processen er ved at få bilen renset og rustbeskyttet, siger teknisk chef hos Applus Bilsyn, Lars Kiholm.

Skader op til 15.000 kr.
En standardrustbeskyttelse koster omkring 4-5.000 kr. Spørgsmålet er så, hvor mange penge man reelt ’sparer’ ved at rustbeskytte bilen nu og dermed køre udenom nye rustskader?

- Det er naturligvis individuelt og skal ses i forhold til rustskaderne på den pågældende bil. Når det er sagt, er det vores vurdering, at gennemsnitlige rustskader og almindelige rustudbedringer på en bil som regel koster fra 8.000-15.000 kr. De penge sparer man. Samtidig fastholder man bedre værdien af bilen, uddyber Lars Kiholm.

Bilernes fabriksbeskyttelse mister sin styrke på sigt, når det beskyttende lag slides og tørrer ud. Applus Bilsyn anbefaler, at man rustbeskytter bilen hvert andet år, når bilen har rundet fire år.

Faktaboks: Næsten umuligt selv at tjekke for rust
Rust på bilen kan komme alle vegne. Mest udsat er undervogn og hulrum, der løbende udsættes for vand, salt og stenslag. Med mindre du har forstand på biler, kan det være særdeles svært at vurdere, om rust truer din bils sikkerhed. Ifølge Teknologisk Institut kan rust på bl.a. bremserør, styretøj, bagbro, forbro eller ophæng til hjul gøre bilen mindre sikker. Applus Bilsyn giver gratis rustkontrol og yder 10% rabat på undervognsbehandling.

Kilde: Applus Bilsyn
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.