Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Venstre slår bak i bødespørgsmål: En ny håndsrækning til de mange snydetampe
Nyhed Kommentar af Preben von Skjoeth, FDL

Man kan egentlig godt undre sig over, at Venstre nu bakker ud med hensyn til skærpede bøder for ulovlige ugehvil i lastbiler. Nogle vil formentlig være af den opfattelse, at Venstre dermed søger at afværge for store ekstra omkostninger til de store aktører,postkasseselskaber og fiktive vikarbureauer, der anvender underbetalte udenlandske chauffører. Hvilket er en nærliggende teori. For hvad skulle ellers være begrundelsen for at halvere bødestørrelserne?

Ifølge Venstres transportordfører, Kr. Pihl Lorentzen er Venstre overordnet set positiv over for forslaget om bødeforhøjelser, men finder ikke desto mindre de planlagte forhøjelser for voldsomme. Det rejser et yderst relevant spørgsmål om, hvem Venstre egentlig holder med? Venstre kan ikke være uvidende om, at der foregår en masse snyd og lusk, og at de store aktører ikke frivilligt vil sørge for overnatnings-faciliteter til deres chauffører.

Man kan vel også stille spørgsmål ved, hvor længe snydetampene uhindret fortsat skal udnytte billig arbejdskraft og via systematisk ulovlig cabotage medvirke til at udkonkurrere seriøse danske vognmænd med biler på gule plader og aflønninger i forhold til gældende danske overenskomster? Det er OK at have et standpunkt, men som politiker har man et særligt ansvar, og kæden hopper af, når man tager parti for dem, som man udmærket ved snyder.

Det ligger i sagens natur, at hvis de store aktører, og deres udenlandske vognmænd og chauffører, bliver ramt på økonomien, får piben hurtigt en anden lyd. 10.000 til chauffører og 20.000 til vognmænd/kørselsrekvirenter, vil alt andet lige betyde væsentlig højere udgifter for dem, der anvender billig arbejdskraft. Derfor er der kun en ting at gøre. Nemlig at vedtage forslaget, udstede høje bøder og opfordre de store aktører til at etablere ordentlige hvileboliger.

Ellers må de, uden udsættelse, betale ved kasse 1.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)





Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.