Nordsjællands Veterantog
Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Øresundstjek: Fritidsturene over broen
NyhedShopping, nabolandets natur og besøg hos familie/venner samt kultur er blandt de væsentligste formål med ture over Øresundsbron, viser en YouGov-undersøgelse blandt blandt 537 danskere og 512 svenskere BroPas Fritid-kunder på Sjælland og i det sydlige Sverige.

Lidt over 10 procent af de adspurgte besøger altid eller ofte nye steder på den anden side af broen, mens cirka halvdelen altid eller ofte besøger de samme steder. Og valutakursen har en stor indflydelse på svenskernes rejser.

– Øresundsbron har nu knyttet Danmark og Sverige sammen i næsten 20 år, og fritidsrejserne er vokset kraftigt gennem årene. Forud for jubilæet tager vi nu pulsen på vores fritidskunder for at få et fingerpeg om, hvad de laver på den anden side, om der er sprogbarrierer og for at se på valutakursernes betydning, fortæller John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarlig hos Øresundsbron, om undersøgelsen, der præsenteres ved tiårsjubilæet for Øresundsbron Business Meeting i København.

Shopping er det mest almindelige hovedformål bag svenske og danske fritidskunders seneste tur over broen. Omtrent hver tredje dansker angiver shopping som hovedformål, mens fire ud af ti svenskere svarer det samme. Blandt dem, der shopper, er fødevarer det mest udbredte indhold i indkøbsposerne – halvdelen af de svenske shoppere svarer fødevarer, mens den tilsvarende andel er 62 procent blandt danskerne. Desuden indkøber 57 procent af danskerne tøj, mens denne andel kun er cirka en tredjedel blandt svenskerne.

Den svenske natur rangerer højt, når danskerne opremser de forskellige besøgsfaktorers betydning – 42 procent mener, at naturen er afgørende eller vigtig for besøg i Sverige det forløbne år. Imidlertid svarer kun 22 procent af svenskerne det samme om naturens betydning for turen til Danmark.

Næsten halvdelen af både svenske og danske BroPas Fritid-kunder svarer, at de ofte eller næsten altid/altid besøger de samme steder. Alder er af stor betydning for, om turen går til det centrale København eller Malmø eller til andre steder. Generelt besøger lidt over halvdelen af de rejsende de store byer.

– I aldersgruppen 18 til 34 år besøger godt otte ud af ti det centrale Malmø eller København. Men blandt personer over 50 år er der derimod et klart flertal, hvis turen ender uden for storbyen. Lidt over ti procent af de adspurgte danskere og svenskere besøger altid eller ofte nye steder. Så selvom broen har eksisteret i lang tid, er der, for dem der vil, stadig mulighed for nye oplevelser – både i og udenfor de store byer, siger John Alexander Sahlin.

Næsten tre ud af ti danskere besøgte venner og familie under den sidste tur til Sverige, mens 17 procent af svenskerne gjorde det samme på den anden side af sundet.

Ifølge undersøgelsen ville en styrket svensk krone have stor betydning for svenskernes rejsemønstre. Næsten syv ud af ti svenskere (69 procent) svarer, at de ville rejse til Danmark meget oftere, eller oftere, hvis den svenske krone blev lige så meget værd som den danske. Selvom valutakursen i øjeblikket favoriserer mange danskere, da den svenske krone i år har været på de laveste niveauer siden 2009, svarer en markant mindre andel (31 procent) af danskerne, at en udlignet valutaforskel ville have stor eller afgørende indflydelse på antallet af ture.

Og hvad med sproget? Tre ud af ti danskere og 35 procent af svenskerne siger, at de oplever store eller meget store problemer med sproget på den anden side af broen.

Kun 14 procent af danskerne og 12 procent af svenskerne oplever, i stor eller meget stor grad, udfordringer med sproget på den anden side af broen.

Fakta om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov på vegne af IUM og Øresundsbron. Der er på Sjælland gennemført i alt 2.031 (brutto) CAWI-interviews med danskere i alderen 18+ år, som er bosiddende i Region Hovedstaden eller Region Sjælland, i perioden 13. – 19. september 2019. I Sydsverige er der gennemført 2.623 (brutto) CAWI-interviews med svenskere i alderen 18+ år i perioden 13. – 19. september 2019.

Der er blevet gennemført i alt 537 danske og 512 svenske interviews i følgende målgrupper: Personer over 18 år, ejer et BroPas til fritidsrejser og har kørt over Øresundsbron i det forløbne år.

Data er vejet på dimensionerne køn, alder og geografi på baggrund af et ideal fra Danmarks Statistik, således at resultaterne er repræsentative for befolkningen i relation til ovenstående målgruppe.


Kilde: Øresundsbron
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.