Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
DTL Magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Tryg vil redde liv med mobil-blocker
NyhedHvert år er bilisters uopmærksomhed årsag til alvorlige trafikulykker. Mange af ulykkerne sker, fordi chaufføren har øjnene på sin mobiltelefon i stedet for på vejen. Men det vil Tryg nu sætte en stopper for. Derfor introducerer selskabet i disse dage Tryg Mobil - en mobil-blocker, som forhindrer bilens fører i at benytte håndholdt mobil under kørslen. Tryg Mobil testes i første omgang i samarbejde med en række virksomheder.

Man skal bare lige... Og pludselig går det galt. I et uopmærksomt øjeblik sker der noget i trafikken, som kræver handling. Men øjnene er på mobilens skærm, og den nødvendige reaktion udebliver eller forsinkes med det resultat, at man påkører en af sine medtrafikanter eller på anden vis forulykker med sit køretøj. Et scenarie, som for mange danskere er blevet til virkelighed og som vil ske for endnu flere i fremtiden, hvis de ikke ændrer deres mobilvaner.

Men det er nemmere sagt end gjort. For selvom vi udmærket ved, at det er både farligt og ulovligt at benytte mobilen håndholdt, når vi sidder bag rattet, så gør vi det alligevel i stor stil. Det viser undersøgelser, som Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension står bag.*

Derfor rækker Tryg Forsikring nu en hjælpende hånd ud til nogle af dem, der kører allermest på de danske veje, så de bedre kan modstå mobilens mange fristelser og køre mere sikkert -uden risiko for at få en bøde og et klip i kørekortet, som er prisen for overtrædelsen efter den nylige skærpelse af loven. Således introducerer selskabet i disse dage Tryg Mobil - en mobil-blocker, der forhindrer føreren i at benytte håndholdt mobiltelefon under kørslen.

Udleveres gratis til virksomheder

Tryg Mobil udleveres gratis til virksomheder, der har forsikret deres køretøjer i Tryg. Den primære målgruppe for initiativet er transport- og logistikvirksomheder, men også andre typer af virksomheder kan have stor gavn af mobil-blockeren til deres køretøjer.

"Tusindvis af chauffører fra danske transport- og logistikvirksomheder begiver sig dagligt ud på vejene. For mange af dem er mobiltelefonen en vigtig del af deres arbejde bag rattet. Men kørsel og mobiltelefoni er en farlig cocktail, der hvert år er skyld i adskillige ulykker. Varebiler og særligt lastbiler er tunge køretøjer, der kan forvolde stor skade, når det går galt. Derfor vil vi gerne hjælpe erhvervschaufførerne herhjemme med at øge sikkerheden for sig selv og deres medtrafikanter," siger Johan Kirstein Brammer, koncerndirektør/CCO i Tryg Forsikring.

I første omgang er der tale om et pilotprojekt, hvor chaufførerne skal teste Tryg Mobil i en seksmåneders periode. De første fem virksomheder med sammenlagt 200 køretøjer er allerede i gang, og flere er på vej. I løbet af de kommende måneder forventes antallet af testvirksomheder at komme op på omkring tyve, men Tryg har ikke sat nogen øvre grænse for antallet af projektdeltagere - alle interesserede erhvervskunder med en større flåde kan være med.

Et nyttigt redskab for vognmænd og deres chauffører

En af de virksomheder, der deltager i pilotprojektet, er E. Trasborg A/S, der netop er begyndt at teste mobil-blockeren i cirka tyve af sine i alt halvtreds lastbiler.

"Tryg Mobil hjælper ikke bare vores chauffører med at overholde loven og undgå bøder og klip. Som vognmandsvirksomhed får vi også et redskab til at kunne følge med i, hvor gode chaufførerne er til at holde øjnene på vejen og hænderne på rattet. På den måde har vi mulighed for at påvirke og motivere dem til at køre mere sikkert. Det tilbud syntes vi ikke, vi kunne tillade os at sige nej til. I sidste ende har vi jo ansvaret for, at vores kørekøjer ikke er til fare for andre trafikanter," siger Jens Trasborg, der er ansvarlig for vognparken i E. Trasborg A/S.

"Chaufførerne kan stadig benytte deres telefon håndfrit - blokeringen gælder kun det, der er ulovligt. Og så er det gratis for os at teste produktet samtidigt med, at vi bliver nogle erfaringer rigere. Det har vi svært ved at finde argumenter imod," fortsætter Jens Trasborg og fortæller, at virksomhedens chauffører allerede er blevet bedre til at bruge de mange funktioner, der ligger i køretøjets rat fremfor mobilens skærm.

Brancheorganisation støtter op

Hos brancheorganisationen, ITD, glæder man sig til resultaterne fra pilotforsøget med Tryg Mobil, der ses som et spændende værktøj i forbindelse med trafiksikkerhedsarbejdet.

"Trafiksikkerhed er et af de emner, der står øverst på ITDs dagsorden. Hvert år er lastbilchauffører involveret i ulykker, som kan have store fysiske, psykiske og materielle omkostninger for både dem selv, deres medtrafikanter og vognmændene. Nogle af dem skyldes uopmærksomhed på grund af mobiltelefoni, og den slags ulykker skal reduceres fremover. Vi har store forventninger til pilotprojektet og glæder os meget til at se udfaldet, når testperioden er slut", forklarer Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD, som tæller over 700 medlemmer og beskæftiger omkring 30.000 personer inden for vejgodstransport.

Også i Tryg har man høje forventninger til Tryg Mobil, der er et led i selskabets forebyggelsesstrategi.

"Undersøgelser viser, at der er op til tolv gange så stor risiko for at køre galt, hvis man taster et nummer, læser eller skriver på sin mobiltelefon under kørslen. Vi håber derfor, at rigtig mange virksomheder vil hoppe med på vognen. Målet er at redde liv på de danske veje. Derudover forventer vi naturligvis at kunne reducere risikoen for skade på køretøjer og chauffører, som sygemeldes i en kortere eller længere periode på grund af trafikulykker," fortæller Johan Kirstein Brammer fra Tryg.

Gode resultater fra udlandet

Og resultater fra udlandet peger på, at der er god grund til optimisme. I hvert fald oplyser Rentokil i Holland, at de har set en nedgang i antallet af skader på deres køretøjer fra 2017 til 2018, hvor de kørte med en mobil-blocker af samme type som Tryg Mobil.

"Der kan naturligvis være flere årsager til faldet, men vi ser med stor interesse på Rentokils resultater og håber, at vi også i Tryg vil kunne se en effekt af produktet på vores skadestal. Vi forsikrer en stor andel af de lastbiler og de erhvervskøretøjer, der er indregistreret i Danmark, og på sigt kan det få væsentlig betydning for antallet af ulykker på de danske veje, hvis dette initiativ virker og på et tidspunkt kan implementeres i vores forretning," udtaler Johan Kirstein Brammer

Han fortæller samtidigt, at Tryg har valgt at lade selskabets medarbejdere i Danmark indgå i pilotprojektet. Således er alle ansatte blevet tilbudt at få Tryg Mobil installeret i deres bil - et tilbud, som mange har takket ja til. Indtil videre kører over 100 Tryg-ansatte med Tryg Mobil.

* Hver tredje bruger telefonen håndholdt til at tale/skrive/læse/fotografere under kørslen.

Kilde: Undersøgelse, som Epinion har foretaget blandt 1.500 bilister i 2019 i forbindelse med Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pensions uopmærksomhedskampagne 'Kør bil, når du kører bil'.

FAKTA

Om Tryg Mobil
Tryg Mobil er en enkel løsning, hvor en lille enhed placeres i forruden på køretøjet. Enheden kommunikerer via bluetooth med en app, som føreren downloder på sin mobiltelefon, og når bilen er i bevægelse, bliver mobilens skærm automatisk blokeret, så den ikke kan bruges håndholdt. Telefonen kan dog stadig benyttes til alt det, den plejer at kunne bruges til håndfrit. Der blokeres således ikke for Siri, ind- og udgående opkald eller navigation, som blot skal indstilles, inden man begynder at køre. Når bilen har stået stille i nogle sekunder, frigives skærmen igen.

Hvis føreren af køretøjet alligevel benytter mobilen håndholdt ved at omgå blokeringen, registreres det på enheden via en backend server. Blokeringen kan for eksempel omgås ved en bevidst handling, hvor føreren slår bluetooth fra. Men det kan også være en mere ubevidst handling, hvor føreren af ren og skær vane trykker på iPhonens home-knap for at aktivere skærmen.

De registrerede data omregnes til en score på mellem 1 og 10, hvor 10 er det bedste. Scoren beregnes ud fra en algoritme, der tager udgangspunkt i de forskellige forseelser. Hvis føreren slår bluetooth fra, slukker eller sletter appen, vil der blive sendt en notifikation til ham/hende, og det vil have en effekt på førerens samlede score.

På app'en har føreren adgang til en personlig oversigt, som viser scoren. I virksomheder har ledelsen desuden adgang til et website, hvor der findes en oversigt over alle medarbejdere, der kører med Tryg Mobil. Her kan lederen se, om medarbejderne bruger Tryg Mobil-systemet og hvor ofte de omgår blokeringen samt scoren for hver enkelt medarbejder. På den måde har lederen mulighed for at påvirke og motivere sine medarbejdere til at reducere brugen af håndholdt mobiltelefoni under kørslen. Det kan for eksempel ske ved, at lederen opmuntrer medarbejderne til at dyste mod hinanden om, hvem der er bedst til at holde fingrene fra mobiltelefonen. I app'en kan den enkelte medarbejder hele tiden se sin egen score og placering i forhold til virksomhedens andre brugere.

Tryg Mobil fungerer både på Android og iOS. Enheden har ingen GPS, og der opsamles derfor ikke data på, hvor føreren af bilen befinder sig, ligesom lederen heller ikke kan se, hvem medarbejderen ringer eller skriver til fra sin mobiltelefon.

Tryg Mobil er blevet til i et samarbejde med SafeDrivePod International B.V., der har udviklet produktet. Den hollandske producent samarbejder allerede med en lang række virksomheder i udlandet, heriblandt Rentokil, Heineken, Volkswagen Financial Services AG, ALD Automotive og G4S i Holland m.m. Der er cirka 110.000 køretøjer på verdensplan, som har installeret en SafeDrivePod.

Om lovgivningen vedrørende mobiltelefoni og kørsel

I december 2018 besluttede Folketinget at skærpe af straffen for brugen af håndholdt mobiltelefon under kørsel. Skærpelsen indebærer, at det fra den 10. september 2019 koster såvel 1500 kroner i bøde som et klip i kørekortet, plus 500 kroner til Offerfonden, hvis man benytter håndholdt mobil under kørslen. Samtidigt er forbuddet blevet udvidet til at omfatte håndholdt teleudstyr og andre kommunikationsapparater, herunder navigation, tablets og smarture.


Kilde: Tryg

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.