Nordsjællands Veterantog
Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 7

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Dtl magasinet
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
ITD: Konstruktiv og ambitiøs klimaplan fra Drivkraft Danmark
NyhedDrivkraft Danmark har i dag præsenteret tre helt konkrete bud på, hvordan Danmark opnår en CO2-neutral transportsektor i 2050. ITD ser flere gode takter i organisationens klimaplan for at komme i mål med den grønne omstilling af transportsektoren.

Med udgangspunkt i, at den grønne omstilling af transportsektoren skal være markedsbaseret og sikre lige konkurrence mellem fremtidens drivmidler og teknologier, har brancheorganisationen Drivkraft Danmark i dag præsenteret deres bud på en ”Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor” med tre konkrete forslag.

Drivkraft Danmark foreslår, at der skal være lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport, at afgifterne skal omlægges fra energi til klimapåvirkning, og endelig at forskning og udvikling af fremtidens teknologier skal være tværgående. ITD bakker op om forslagene fra Drivkraft Danmark.

- Den klimaplan, som Drivkraft Danmark i dag har lanceret, er et stærkt bud på en realistisk og effektiv grøn omstilling af transportsektoren. Planen er ganske enkelt godt tænkt, og det er en vigtig pointe, at det er for tidligt at stirre sig blind på enkelte teknologier, da ingen endnu ved, hvilken teknologi der i fremtiden vil blive den mest effektive, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

Et centralt element i planen er det såkaldte paradigmeskifte, hvor det i planen foreslås, at der fremover skal stilles krav, der sikrer en klimavenlig udvikling inden for teknologineutrale rammer og mål.

- Paradigmeskiftet, som planen lægger op til, vil give producenterne et incitament til at fokusere på brændstoffets samlede klimaeffekt. Som det er i dag, betyder det såkaldte iblandingskrav, at producenterne konkurrerer om at producere det billigste, som ikke nødvendigvis er det mest klimavenlige. Det gør planen op med, og det synes vi er yderst fornuftigt, siger Jørn-Henrik Carstens.

ITD arbejder som led i sin Vækststrategi 2030, for at regeringen etablerer en klar strategi for grøn vejgodstransport i samarbejde med erhvervet. Her spiller Drivkraft Danmarks 2050-plan rigtig fint ind. ITD er klar til at fortsætte dialogen med Drivkraft Danmark, så der hurtigst muligt kan komme gang i den grønne omstilling af transportsektoren.

ITD opfordre til at kigge og læse om klimaplanen fra Drivkraft Danmark her via Link.

Kilde og reference henvisning: ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.