Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Red.


Admin : Finder du fejl ved noget af sidens indhold, må du meget gerne sende os en lille besked, vi har opdateret til den nye version af PHP 7,2......

NSJV

MY VETERANTOG

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Transportorganisation bakker op om opfordring til fælles EU-regler
Transport-, bygnings- og boligministeren og miljø- og fødevareministeren opfordrer EU-Kommissionen til at arbejde for fælles EU-regler, der skal hindre svindel med forureningsbegrænsende udstyr i lastbiler. Transportorganisationen ITD bakker op om initiativet og vil understøtte forslaget i Bruxelles


· Ministre opfordrer til fælles EU-regler om NOx-snyd
Danske tests har vist, at lastbiler, der er udstyret med snydeanordninger, har op til 45 gange højere NOx-udledning end lastbiler med et velfungerende rensesystem. Snyd med lastbilers NOx-begrænsende udstyr sker typisk ved, at lastbilens rensesystem frakobles, hvilket resulterer i væsentlig forhøjet luftforurening. De ulovlige indgreb i lastbilerne sker typisk for at spare penge til drift og vedligeholdelse af lastbilernes NOx-begrænsende udstyr. Transportministeren og miljø- og fødevareministeren opfordrer på baggrund af snyd med NOx-renseudstyr i lastbiler tre EU-kommissærer til at arbejde for fælles EU-regler på området


· PostNord kører fortsat med udenlandske chauffører
Transportminister Ole Birk Olsen har - nærmest i kølvandet på sagen om de filippinske chauffører hos Kurt Beier Transport i Padborg - måttet svare på spørgsmål fra Folketingets Transportudvalg om chauffører, der måtte køre PostNord, der er ejet af den svenske og danske stat i fællesskab



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

DTL: Unfair konkurrence og dårlig infrastruktur bremser transporterhvervets produktivitet

NyhedAf Morten Lindbo, Dansk Transport og Logistik

De Økonomiske Råds formandskab er blevet udpeget til ”nationalt produktivitetsråd”, som netop er udkommet med en Vismandsrapport, kaldet ”Produktivitet 2017”.


Produktiviteten inden for landtransporten er, som en af de få brancher, i negativ vækst, viser rapporten. DTL – Danske Vognmænd mener, at det dårlige resultat kan skyldes dels målefejl, og dels trængsel samt manglende investering i infrastruktur.

Rapporten indeholder blandt andet en række anbefalinger til tiltag, der kan bidrage til at forbedre bl.a. serviceerhvervenes produktivitet. Mange af anbefalingerne er tiltag på afgiftsområdet og på området for øget konkurrence samt fx forbedring af planlægningen i den offentlige sektor.

Men DTLs adm. direktør Erik Østergaard synes, at vismændenes rapport, for så vidt angår landtransport, virker mangelfuld. Han advarer imod at bruge rapporten som grundlag for alt for håndfaste konklusioner.

Unfair konkurrence og trængsel
”Jeg noterer mig, at væksten i den såkaldte ”totalfaktorproduktivitet” – TFP – der viser forholdet mellem den reale værdiskabelse og en sammenvejning af de anvendte produktionsinput – alt i alt er negativ, hvad angår landtransporten. Det har vismændene selv umiddelbart svært at forstå – og spørger sig selv i rapporten, om der kan være tale om ”målefejl”. Vismændene siger også selv i rapporten, at man skal være varsom med at tolke for håndfast på udviklingen i visse brancher.”

Uanset eventuelle fejl i vismændenes materiale, fastslår Erik Østergaard, at der de senere år med DTLs medvirken er gjort en stor indsats for ”produktivitetsstimulerende initiativer” i form af bl.a. øget anvendelse af modulvogntog, øgede totalvægte og akseltryk m.v. En vigtig årsag til den lave produktivitet kan derfor være den unfair konkurrence og trængslen på vejene, der gør det umuligt at planlægge transporterne ordentligt.

”En lav pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med en lav produktivitet, men kan være udtryk for en høj grad af konkurrence, som det efter DTLs opfattelse netop er tilfældet for vejgodstransporten med det pres, som udenlandske vognmænds aktiviteter i Danmark lægger på erhvervet. Og problemerne med PostNords ageren gør ikke tingene bedre,” påpeger Erik Østergaard.

Investering i infrastruktur mangler
DTL-direktøren minder desuden om, at Produktivitetskommissionen i sin tid konkluderede, at offentlige infrastrukturinvesteringer i højere grad bør prioriteres efter deres forventede samfundsøkonomiske afkast. Produktivitetskommissionen mente den gang ikke, at dette havde været tilfældet over en længere periode.

”Produktivitetskommissionen anbefalede klart, at infrastrukturprojekter i højere grad rettes mod områder med trængsel og i trafikkorridorer, og at arbejdet med at opgøre omkostninger ved trængsel og de dynamiske effekter forbundet med infrastrukturinvesteringer prioriteres. Dette nævnes også i denne vismandsrapport, men ingen af vismændenes anbefalinger i nærværende rapport omhandler investeringer i infrastruktur. Jeg skal ikke gøre mig klogere end vismændene, men man kan godt undre sig over, at en væsentlig bremse for vækst og udvikling – den stigende trængsel – ikke er nævnt som et indsatsområde.”

”De seneste eksempler på, hvordan infrastrukturprojekter skydes ud i fremtiden af politikerne, og hvordan man fx dropper intelligente trafiksystemer – ITS – af sparehensyn, bidrager sætter transporterhvervet tilbage i udvikling i en forvejen presset konkurrence.”

Landtransport halter bagud med digitalisering
DTL – direktøren giver dog vismændene ret på ét punkt med at forklare de store produktivitetsforskellige mellem brancherne – nemlig den it-teknologiske udvikling hos transportvirksomhederne selv.

”Vismændene konstaterer, at inden for servicebrancherne er de målte forskelle i det teknologiske niveau mellem de mest produktive virksomheder og hovedgruppen blevet større siden 2008 og har bidraget til en lavere produktivitetsvækst.” Jeg vil give vismændene ret så langt, at landtransporten stadig halter bagud i den digitale udvikling, selv om der er ved at komme skred i tingene.”

Produktivitetsrådets rapport kan læses her.


Kilde: Dansk Transport og Logistik (DTL)

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.12 sekunder
24,267,161 Unikke besøg