Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 7

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

411 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Oktober 2018 >>
Ma Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 11:14:29
[A] Dan F Joergensen 22:15:42
[SA] Skovsgaard 3 uger

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 19
[M] Jan 37

Seneste kommentarer

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· Amsterdam og Milano-området får direkte godsforbindelse med tog
Islandske Samskip kobler endnu en mulighed for kombinerede transporter på sine nord-syd forbindelser. Der sker med en ny direkte forbindelse mellem Melzo ved Milano i Norditalien og Amsterdam i Holland


· Brændstofpriserne er på vej op
Listepriserne på benzin og dieselolie er steget gennem de seneste måneder. Selvom prisen på en liter dieselolie fra fredag vil koste 10 øre mindre end torsdag, er der tale om en opadgående kurve


· Tabt affald skaber farlige situationer på danske veje
Trailere - dem der bliver hægtet på trækkrogen på person- og varebiler - bliver brugt flittigt i efterårsmånederne. Men tre ud af fire bilister taber en del af de ting, de har med på ladet, så det ligger som tabt gods på landevejene til fare for andre trafikanter



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Bedre økonomisk beskyttelse af flypassagerer i EU er nødvendig

NyhedEfter et år med rekordstort antal konkurser i flyselskabsbranchen opfordrer den fælleseuropæiske rejsebureauforening ECTAA nu EU-Kommissionen til at indføre mere effektiv beskyttelse af EU-passagerer i tilfælde af flyselskabers konkurs.

Mange passagerer strandede i udlandet eller mistede penge på ubrugte flybilletter, da tre store, europæiske luftfartsselskaber sidste år gik konkurs inden for tre måneder. Det drejer sig om selskaberne Air Berlin, Monarch Airlines og NIKI, og tallene taler for sig selv:

• Monarch Airlines: Mere end 110.000 Monarch-passagerer strandede i udlandet efter selskabets pludselige konkursmeddelelse, mens yderligere 750.000 passagerer brændte inde med billetter, der var købt og betalt, men som de ikke kunne benytte.

• Air Berlin: Mindst 180.000 flybookinger blev annulleret og er ikke blevet refunderet.

• NIKI: I alt blev 410.000 bookinger (210.000 bookinger fra rejsebureauer og 200.000 bookinger foretaget direkte hos flyselskabet) annulleret.

Over en million bookinger blev påvirkede af disse tre selskabers konkurs.

Rapporter fra Europa-Kommissionen i 2011 og 2013 bekræfter, at antallet af passagerer, der påvirkes af flyselskabskonkurser generelt er lille, men konsekvensen for de berørte passagerer kan til gengæld være ret betydelig. Alligevel konkluderede Kommissionen, at der ikke var behov for yderligere lovgivning på området.

Forordning 261/2004 indeholder efter Kommissionens opfattelse allerede en passende retlig ramme for passagerhjælp i tilfælde af konkurs. Kommissionen anbefalede i deres undersøgelser at styrke medlemsstaternes licensovervågning af EU-luftfartsselskaber i henhold til forordning 1008/2008. Dette med henblik på at planlægge og indføre foranstaltninger til beskyttelse af passagerer, inden et luftfartsselskab går konkurs.

De tre seneste konkurser har dog vist at beskyttelsen ikke er tilstrækkelig. Passagerer, der kun havde booket flybillet og ikke en pakkerejse på Monarch Airlines og NIKI har således ikke efterfølgende kunnet få deres billet refunderet i henhold til forordning 261/2004. I Air Berlins tilfælde var der tale om en gradvis nedlukning af selskabets operationer, som medførte en del aflysninger af flyafgange, som passagerne heller ikke havde ret til at søge kompensation for.

Derfor opfordrer ECTAA nu EU’s beslutningstagere til at indføre specifik EU-lovgivning om, at flyselskaberne skal indføre et obligatorisk system, der kan beskytte passagerne mod konkurser i flybranchen. Omkostningerne for en sådan ordning kan for eksempel medtages i billetprisen. Ordningen bør gælde for EU-luftfartsselskaber og i videst muligt omfang også for ikke-EU-luftfartsselskaber for alle de flybilletter, de sælger i EU.

”I Danmark er der heldigvis allerede blevet indført en konkursdækning for en stor del af flyrejserne ud af Danmark, så problemet for danske rejsende er mindre end i resten af EU. Men det sagt, så er de seneste flyselskabskonkurser, herunder i Europas 10. største flyselskab, en kraftig påmindelse om, at flyselskaber er skrøbelige. Med den yderligere konsolidering, der forventes på det europæiske luftfartsmarked, er det på høje tid, at luftfartsselskaberne tilbyder garantier mod deres egne finansielle svigt, som det er allerede er tilfældet for rejsebureauer og rejsearrangører”, siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.18 sekunder
23,996,437 Unikke besøg