Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

NSJV

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Odense Letbane skriver driftskontrakt med Keolis Danmark
Odense Byråd har efter indstilling fra Odense Letbane P/S, at letbaneselskabet kan underskrive en driftskontrakt med Keolis Danmark A/S, som dermed kommer til at stå for drift og vedligeholdelse af Odense Letbane. Kontrakten, der gør Keolis Danmark til operatør i op til 15 år, bliver underskrevet onsdag 19. december


· Miljøstyrelsen har sendt nyt udkast til vejledning om støjsvag varelevering i høring
Miljøstyrelsen har udarbejdet et udkast til ny vejledning til støjsvag varelevering til butikker. Formålet er at sikre ensartede administration samt give kommuner og transportvirksomheder redskaber til at levere varer uden væsentlige støjgener


· Konference lægger klimaværktøj i kassen
Danske Regioner, KL, IDA og DI Transport inviterer i samarbejde med Transportøkonomisk Forening og ITS Danmark til konferencen Fremtidens Transport 2019 "Klimaet i transporten - kend din værktøjskasse"



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

FDL-nyhed om besynderlig og mistænksom lettelse

NyhedLobbyisterne må også have ”købt” erhvervsministeren: Ny lempelse ligner skjult dagsorden


Det ligner en skjult dagsorden, når Erhvervsministeriet meddeler, at regeringen letter adgangen til udenlandsk arbejdskraft og fjerner nødvendige regler for transport-sektoren? Med regeringens hidtidige ligegyldige kurs over dem, der anvender billig udenlandsk arbejdskraft til social løndumping, er det i hvert fald nærliggende, at der ligger en bagtanke bag lettelsen. Mistanken forstærkes af, at det, flere gange i teksten, klart pointeres, at det drejer sig om chauffører fra EU eller ESØ-lande og kvalificeret arbejdskraft. Derfor vil FDL kræve svar af ministeren.


Vi er nødt til at henvende os til Brian Mikkelsen og spørge ham specifikt om, hvad det er for vanskeligheder, han henviser til, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot og fortsætter: Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil regelforenkle, så virksomheder, der søger og ønsker udenlandsk kvalificeret arbejdskraft. Det skal også hjælpe de danske transportvirksomheder skriver han. Mig bekendt har der, de seneste 17 år ikke været problemer ved ansættelse af en kvalificerede chauffør, bosiddende i EU, i en dansk transportvirksomhed. Så lempelsen gør os naturligvis mistænksomme.


Selvfølgelig skal chaufføren, for at være kvalificeret, være i besiddelse af gyldige kort og certifikater: Pas – kørekort – førerkort – EU godsuddannelse når det drejer sig om godskørsel, fortsætter Jens Groot. Chaufføren skal selvfølgelig være uddannet til de arbejdsopgaver, som skal udføres i det pågældende arbejde, chaufføren ansættes til. Alle nævnte uddannelser er kvalificering i sig selv. Er de aktuelle kvalifikationer, som kræves ved ansættelse af en dansk herboende chauffør, til stede, skal den ikke herboende chaufførs ansættelse registreres hos kommunen, sygesikring en arbejdstilladelse, og udstedelse af et fiktivt CPR-nummer, som skal bruges i forbindelse med oprettelse i det Danske offentlige system.


Er det i virkeligheden en hjælpende hånd, under et skalkeskjul for indslusning af oversøisk arbejdskraft til slavelignende forhold og til en aflønning på niveau med en dansk folkepension? Legale ansættelser i danske virksomheder, på dansk overenskomst, har aldrig været besværlige. Det besværlige opstår, når det danske system skal omgås. Når man vil nyde de danske sociale fordele, må man også yde til det sociale system. Det er her problemerne opstår, så er det ikke billigere end at ansætte en herboende dansk chauffør, siger Jens Groot. Eller er der reelt tale om lempelser ved vikaransættelser fra til postkasseselskaber under danske moderselskaber? Her afregnes alle lønomkostninger på regning ud af DK uden moms, og det til trods for, at det foregår fra moderselskabets, danske it- server. Det skaber virkelig vækst i Danmark.


fakta fra ministeren

• Danske transportvirksomheder vil f.eks ikke fremover blive mødt af samme unødvendige administrative praksis, når virksomhederne anvender chauffører fra andre EU eller EØS-lande, der er bosat i Danmark.
• Erhvervsminister Brian Mikkelsen: ”Når virksomheder har brug for at ansætte kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, er det vigtigt at der ikke står unødige regler i vejen for dem.
• Kvalificerede udlændige kan være nødvendige for virksomhedernes mulighed for at levere på den næste ordre og dermed bidrage til vækst i Danmark.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.15 sekunder
24,569,349 Unikke besøg