Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Kontrollen med dyretransporter bliver intensiveret
De seneste 10 år er antallet af dyretransporter steget betragteligt, uden at kontrollen er fulgt med. Derfor har miljø- og fødevareministeren aftalt med Dansk Folkeparti, at kontrollen med dyr på vej ud af Danmark øges markant. Baggrunden for initiativet er blandt andet, at et flertal i Folketinget bestående af Danske Folkeparti, Socialdemokratiet og Enhedslisten tvang regeringen til at gå i forhandling om en skærpelse af kontrollen med lange dyretransporter


· Lastbil er klar til sikker “spritkørsel”
Den første Scania-lastbil med en 13 liters bioethanol-motor er kommet ud at køre på de svenske veje. Ethanolen - eller spritten, hvis man vil forsøge at lave et sjovt ordspil - kan produceres som anden generations biobrændstof af restprodukter som eksempelvis halm, strå og træflis, som råvarer - og så er det ren CO2-neutral spritkørsel


· Magasinet Bus 12 - 2018 er udkommet
I vinterens første udgave af Magasinet Bus har vi en artikel med en ordblind buschauffør, der har fået hjælp til at holde styr på ord og bogstaver - det har hjulpet ham meget på jobbet, som han kalder for det bedste job. Vi har også været i Tyskland for at teste elektriske busser fra Mercedes-Benz. Fra førersødet har vi set på frit flow i Odenses bybusser, og fra en busvognmand i Brørup, har vi fået billeder af den første Setra 531DT i Danmark. Vi skriver også en del om fjernbusser i dette nummer af Magasinet Bus, og så har vi også nyt fra letbanen i Odense og letbanen i Aarhus. På det grønne område kan vi fortælle, at der næste år vil være et øget fokus på alternative energikilder ti fossil dieselolie. Vi kan også fortælle, at flere kommuner får mulighed for at indføre miljøzoner, og at en undersøgelse viser, at cyklister er de værste trafikanter



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

DTL: Særtransportbekendtgørelse med dramatiske konsekvenser

NyhedAf Claus Perregaard, Dansk Transport og Logistik

DTL – Danske Vognmænd og DTL Kran Blok Erfa har i flere år søgt at få ændret særtransportbekendtgørelsens formulering om ”nødvendiggør” tilbage til ”medfører”, men indtil videre desværre uden held. DTL frygter store problemer med politiets pludselige og indskrænkende fortolkning af reglerne.

Rigspolitiet har udsendt retningslinjer til de to tilladelseskontorer i Greve og Padborg. De vil i DTLs optik få dramatiske konsekvenser i form af mangedobling af antallet af transporter af visse vindmølleelementer, og fx stålplader, rionet og spær til bygge- og anlægsvirksomhed.

”De nye regler rummer en række problemer og risikerer at sætte rigtig megen vækst og aktivitet i stå,” siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

”Kravene til transporterne vil kræve store investeringer af vognmændene. Dette er selvfølgelig kun rimeligt, hvis man er 100 pct. sikker på reglerne. Men selv med de store investeringer i nyt materiel, vil det give en periode med forsinkelser på en lang, lang række transporter. Politiets pludselige og indskrænkende fortolkning af reglerne skaber simpelthen en flaskehalsproblematik”, siger Erik Østergaard.

”Reglerne vil reelt også betyde, at der skal gennemføres langt flere kørsler for at få det samme gods igennem. Det er jo formelt set en fordel for vognmand og chauffør, som får mere arbejde. Men det vil øge udgifterne for transportdelen betragteligt.”

Også formand for styregruppen hos DTL Kran Blok Erfa, Michael B. P. Mangelsen, forventer store problemer:

”Politiets pludselige nyfortolkning af særtransportbekendtgørelsens ændrede formulering fra ”medfører” til ”nødvendiggør” fra 2007, betyder, at der fremadrettet vil ske en væsentlig forøgelse af antallet af særtransporter, øget belastning af vejnettet og ikke mindst en øget belastning af miljøet. Da dette ikke vil have nogen positiv påvirkning af trafiksikkerheden, vil jeg på alle måder henstille til, at der i Særtransportbekendtgørelsens §16 ændres tilbage til den oprindelige formulering ”medfører” i stedet for den aktuelle formulering ”nødvendiggør” og på den måde, gøre det muligt for Rigspolitiets særtransportkontorers dygtige medarbejdere at vurdere og afgøre, hvorvidt en transport skal/må køres på den ene eller anden måde, så vi i fremtiden ikke skal møde fx 20 biler med hver ét træspær til et parcelhus, men som al samfundsmæssig fornuft taler for: at foretage transporten med én bil, der leverer 20 stk spær. Transporterne, der vil blive berørt og forøget i antal findes i helt utrolig mange afskygninger, for hvilke det på ingen måde giver mening ikke at køre dem samlet, som det hidtil har været accepteret. Vi håber på en snarlig dialog med de afgørende myndigheder og forhåbentlig en hurtig ændring af denne fortolkning,” fastslår han.

DTL har taget kontakt til Færdselsstyrelsen om sagen, og udfordringen blev vendt med Rigspolitiet på et møde onsdag i denne uge. DTL drøfter desuden problemet med andre berørte, bl.a. Dansk Byggeri.

DTL vurderer, at der på kort sigt bliver vanskeligheder med leveringer og betydelige forøgelser af omkostninger og logistiske problemer med op til 10 gange flere lastbiler pr. byggeplads for de berørte produkter.




Kilde: Dansk Transport og Logistik (DTL)

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.13 sekunder
24,613,119 Unikke besøg