Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

NSJV

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Odense Letbane skriver driftskontrakt med Keolis Danmark
Odense Byråd har efter indstilling fra Odense Letbane P/S, at letbaneselskabet kan underskrive en driftskontrakt med Keolis Danmark A/S, som dermed kommer til at stå for drift og vedligeholdelse af Odense Letbane. Kontrakten, der gør Keolis Danmark til operatør i op til 15 år, bliver underskrevet onsdag 19. december


· Miljøstyrelsen har sendt nyt udkast til vejledning om støjsvag varelevering i høring
Miljøstyrelsen har udarbejdet et udkast til ny vejledning til støjsvag varelevering til butikker. Formålet er at sikre ensartede administration samt give kommuner og transportvirksomheder redskaber til at levere varer uden væsentlige støjgener


· Konference lægger klimaværktøj i kassen
Danske Regioner, KL, IDA og DI Transport inviterer i samarbejde med Transportøkonomisk Forening og ITS Danmark til konferencen Fremtidens Transport 2019 "Klimaet i transporten - kend din værktøjskasse"



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Nyt satellitsystem giver os super-præcise positioner

NyhedI dag er nøjagtigheden på GPS-positioner 10-15 meter. Med det nye europæiske satellitsystem Galileo bliver nøjagtigheden fra 2020 helt ned til 20 cm. Det skaber nye muligheder for services og produktudvikling af fx navigationssystemer, løbeure og førerløse biler.


Mobiltelefoner, løbeure og andre mobile enheder, der navigerer efter satellitter, får i løbet af få år et mere stabilt og præcist signal. Det sker, når udviklingen af det europæiske satellitsystem Galileo er færdigt i 2020 og flere satellitter vil kredse over Europa. De forbedrede satellitdata forventes at skabe muligheder for udvikling af nye produkter og services inden for en række sektorer, f.eks. telekommunikation, byggeri, anlæg og transport.



”Det nye satellitsystem giver os super-præcise positioner. Galileo betyder, at vi får en markant højere kvalitet i de produkter og services, der er afhængige af satellitdata. Vi har kun set toppen af isbjerget, for det her åbner for helt nye muligheder for produktudvikling, og vi vil bl.a. opleve at vores løbeure og navigationssystemer bliver meget mere præcise. De nye Galileo-data vil fx også være med til at bane vejen for udviklingen af førerløse biler,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), og fortsætter:


”Regeringen har som mål, at Danmark skal være digital frontløber, også i europæisk sammenhæng. Vi har for år tilbage gjort geografiske data gratis, og for nyligt også DMI’s data om vejr, klima og hav. Derfor støtter regeringen også, at disse nye positionsdata bliver gratis for alle. Det kommer samfundet til gavn og vil skabe vækst,” siger Lilleholt.


EU-kommissionen har nu besluttet, at Galileo-data skal være frie at benytte, så man sikrer, at borgere og virksomheder får maksimalt udbytte af det store potentiale. Producenterne kan derfor udvikle deres produkter, så de bliver i stand til at modtage Galileo-data uden at betale for brugen af data. Nyere mobiltelefoner fra eks. Apple, Samsung og Huawei er allerede kompatible med data fra Galileo.


En pendant til GPS
De fleste af os kender det amerikanske GPS-system, som vi bruger dagligt til at finde vej eller til at opmåle gåture og løberuter. Det europæiske satellitsystem Galileo er en pendant til GPS og bliver den første højnøjagtighedsservice, der kan benyttes uden brugerabonnement på verdensplan.


Det har kostet EU ca. 100 mia. kr. og taget godt 20 år at udvikle Galileo.

Fakta om positionering via satellitter
• I dag benytter vi os primært af det amerikanske GPS-system, når vi fx vil finde vej i vores bil, eller løber en tur med vores løbe-ur spændt om håndledet.
• Fra 2020 vil den europæiske pendant til GPS-systemet, Galileo, være i fuld drift.
• De baner, som Galileos satellitter kredser om jorden i, er mere optimale end det amerikanske GPS i forhold til positionering i Europa og i Arktis.
• Med egne satellitter får EU et værktøj, som vil være i stand til at levere præcise positioner på helt ned til 20 cm’s nøjagtighed, med professionelt udstyr.
• Næste generationer af mobiltelefoner vil indeholde chips, der kan udnytte signalerne til 30 cm’s nøjagtighed.
• Det estimeres, at 11 % af EU’s BNP er afhængig af satellitbaseret positionering. Det forventes at denne andel vil stige fremover, hvorfor programmet har høj strategisk betydning.
• Systemet vil medføre, at positioneringen i Arktis også bliver væsentligt forbedret.
• Et spændende perspektiv er muligheden for at udvikle førerløse kørertøjer. Galileo vil øge muligheden at lave meget nøjagtig positionering på objekter, som bevæger sig, og derfor kan systemet være et vigtigt element i denne udvikling.


Kilde: Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet Foto: ESA.int

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet går forrest i arbejdet med at fremme forsynings- og energiydelser i verdensklasse, der understøtter vækst og holdbar omstilling. Gennem høj faglighed, åbenhed og troværdighed sikrer vi det danske samfund en klar retning for fremtidens forsyningssystem.

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.12 sekunder
24,569,576 Unikke besøg