Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

NSJV

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Odense Letbane skriver driftskontrakt med Keolis Danmark
Odense Byråd har efter indstilling fra Odense Letbane P/S, at letbaneselskabet kan underskrive en driftskontrakt med Keolis Danmark A/S, som dermed kommer til at stå for drift og vedligeholdelse af Odense Letbane. Kontrakten, der gør Keolis Danmark til operatør i op til 15 år, bliver underskrevet onsdag 19. december


· Miljøstyrelsen har sendt nyt udkast til vejledning om støjsvag varelevering i høring
Miljøstyrelsen har udarbejdet et udkast til ny vejledning til støjsvag varelevering til butikker. Formålet er at sikre ensartede administration samt give kommuner og transportvirksomheder redskaber til at levere varer uden væsentlige støjgener


· Konference lægger klimaværktøj i kassen
Danske Regioner, KL, IDA og DI Transport inviterer i samarbejde med Transportøkonomisk Forening og ITS Danmark til konferencen Fremtidens Transport 2019 "Klimaet i transporten - kend din værktøjskasse"



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

EN UDFORDRING TIL,- - -DEN JURIDISKE "GEARKASSE" !

DebatHvornår er Cabotagekørsel,- - - Cabotagekørsel ?

Hvornår er en International transport reelt afsluttet ?

Hvad er hvad,- - - når man "blander" Cabotagekørsel og Kombi-transport ?

Hvor mange forskellige love,- - mixes egentlig her ?


DET HELE ER BÅDE LOVLIGT,- - -OG SAMTIDIG ULOVLIGT !

Det må give hovedpine,- at skulle holde styr på de mange diffuse love og regler,- der efterhånden griber ind i hinanden,- for at gøre flest muligt tilfreds. Vi kan her lige begynde med at tro på,- at alle efterhånden kender essensen af de gældende regler for Cabotagekørsel. Her tænkes både på antal ture og på "7 dage og UD".

Under "normale" omstændigheder,- vil der ikke være tvivl om,- HVORNÅR en såkaldt International transport kan anses for at være adsluttet. MEN,- når nu de nye regler for "Kombi-transport" skal indgå i denne ligning,- og vi nu ved,- at man lovligt kan veksle mellem Cabotagekørsel og "Kombi-transport",- efter behov,- - -så sidder JEG i hvert fald med et problem !

Først skal vi lige erindre os,- at en tur begynder når man kobler under en trailer ( eller modtager godset på anden vis,- eksempelvis en Container ) Vi har endnu ikke fået et præcis svar på,- om et såkaldt chassis,- uden påsat container,- anses for at være "tomkørsel" ? MEN vi ved nu,- at det efter de nye regler for "Kombi-transport",- KAN være en del af denne,- hvis man er på vej for at modtage en "Kombi-transport" i en container,- samt at kørsel med samme tomme chassis,- efter at containeren er løftet af,- også vil være en del af den netop afsluttede "Kombi-transport".

Usikkerheden opstår,- HVIS man påbegynder en "kombi-transport" med at køre "solo" frem til en afventende trailer,- eller en container på et chassis ? ER denne kørsel at regne som "tomkørsel",- eller er vi enige om,- at der faktisk IKKE findes regler for "solo-kørsel". (Jeg har aldrig hørt om dem ) Nå men der kobles under opgaven,- som ender med at man efterlader traileren / containeren hos kunden,- der ikke lige losser med det samme. Derimod står der en oplæsset trailer,- og afventer at blive kørt til en anden del af landet,- altså en Cabotagetur. Vores "solo-trækker" kobler under denne opgave,- der nu pludselig er en Cabotagetur,- og de omtalte 7 dage begynder at tælle ned.

Dagen efter ankommer vores eksempel til den adresse,- hvor traileren skal tømmes. Det har man ikke tid til,- men man har en tom trailer stående,- som skal retur til afsenderen af det gods,- man har modtaget. Vores eksempel stiller den trailer han er ankommet med,- og kobler under den tomme trailer,- der skal returneres. Denne "tomkørsel" ER vel en Cabotagetur,- og således er der udført to af de tilladte tre ture,- på blot to dage. Vel ankommet til den kunde,- der modtog den før omtalte "Kombi-transport",- i en container på et chassis,- og man HAR tømt containeren. Vores eksempel stiller den tomme trailer,- og kobler under chassisset med den nu tomme container,- og leverer den tilbage til den terminal,- hvor man fik påsat containeren. Containeren løftes af,- og det nu tomme chassis,- stilles på en tom p-plads.

Med den afgørelse fra EU-domstolen,- der netop frikendte Danmark,- er jeg nød til at spørge om flere forhold. For det første er der de nye regler for "Kombi-transpoprt". Der ER også reglerne for Cabotagekørsel,- som man får adgang til,- når man ankommer til et værtsland,- med en International transport. SÅ,- hvordan bliver eksemplet jeg netop har ridset op her,- fortolket ? SKAL man til at vælge mellem de forskellige sæt love og regler,- og kan vælge frit ? Det er jo IKKE en International transport man ankommer til et værtsland med,- når vi taler om "Kombi-transport" ? Det eksempel der her er brugt,- er IKKE ankommet til Danmark,- med en International transport,- men var i landet i forvejen,- og havde forud udført to Cabotageture.

Desuden er der ikke mig bekendt,- en redegørelse omkring,- om en frakobling anses for at være en aflæsning,- og en tilkobling den modsatte ? Det hele bliver endnu mere forvirret,- hvis vi forestiller os,- at det omtalte forløb skete ved,- at alle turene foregik med containere,- der blev løftet af op på. Dette vil betyde,- at samtlige opgaver er udført med det samme chassis. Kan det mon gøre en forskel,- eller er der ikke tale om aflæsning og oplæsning,- når det er en container,- der løftes af eller på ? Det eneste der med dette virvar af regler,- ligger helt fast er,- at reglerne med "7 dage og UD",- aldrig bliver aktuelt at tage hensyn til fremover.


SÅ MEGET FOR ENS REGLER,- - - -DER ER TIL AT FORSTÅ !

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.12 sekunder
24,569,380 Unikke besøg