Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

NSJV

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Odense Letbane skriver driftskontrakt med Keolis Danmark
Odense Byråd har efter indstilling fra Odense Letbane P/S, at letbaneselskabet kan underskrive en driftskontrakt med Keolis Danmark A/S, som dermed kommer til at stå for drift og vedligeholdelse af Odense Letbane. Kontrakten, der gør Keolis Danmark til operatør i op til 15 år, bliver underskrevet onsdag 19. december


· Miljøstyrelsen har sendt nyt udkast til vejledning om støjsvag varelevering i høring
Miljøstyrelsen har udarbejdet et udkast til ny vejledning til støjsvag varelevering til butikker. Formålet er at sikre ensartede administration samt give kommuner og transportvirksomheder redskaber til at levere varer uden væsentlige støjgener


· Konference lægger klimaværktøj i kassen
Danske Regioner, KL, IDA og DI Transport inviterer i samarbejde med Transportøkonomisk Forening og ITS Danmark til konferencen Fremtidens Transport 2019 "Klimaet i transporten - kend din værktøjskasse"



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Historisk aftale for nedbringelse af drivhusgasser fra skibsfarten

NyhedFN’s søfartsorganisation, IMO, er nået til enighed om en første strategi for reduktion af skibsfartens drivhusgasudledninger. Dermed er der nu meldt et konkret mål ud om, at udledningen skal reduceres med mindst 50 procent i 2050.

Strategien er første vigtige skridt på vejen til at reducere skibsfartens klima-aftryk. Nedbringelsen af emissioner fra skibsfarten med mindst 50 procent i 2050 og visionen om at udfase dem fuldstændigt snarest muligt i dette århundrede er et afgørende bidrag til Parisaftalens temperaturmålsætning.

”Jeg er glad for, at IMO har udvist handlekraft og leveret en strategi. Det er afgørende for klimaet og for skibsfarten, at IMO reelt bidrager til at løse den samlede globale udfordring, som blev anerkendt med Parisaftalen. Med et mål om mindst at halvere udledningen af drivhusgasser fra skibe i 2050 indeholder strategien et konkret og vigtigt ambitionsniveau,” siger erhvervsminister Brian Mikkelsen, og tilføjer:

”Danmark havde som et af de ambitiøse lande i forhandlingerne gerne set et endnu mere ambitiøst mål for strategien, men jeg mener, at man i IMO med denne aftale sender et klart signal til omverdenen om sektorens vilje til at bidrage til den globale klimaindsats,”

Som en stor søfartsnation har Danmark deltaget aktivt i forhandlingerne. Aftalen er vigtig for Danmark, da der nu kan blive sat fart på den grønne omstilling af skibsfarten, som dansk skibsfart allerede har arbejdet på i mange år.

Målet om at halvere skibsfartens drivhusgasudledninger i 2050 kræver naturligvis også konkrete reduktionstiltag. IMO vil derfor til efteråret udarbejde en handlingsplan for det videre arbejde med tekniske tiltag, som skal følge op på strategien.

FAKTA
Der er nu aftalt en første strategi, som realiserer det mål, IMO besluttede i 2016: En første strategi i 2018 med mål og principper, og et videre arbejde med at nå en endelig klimastrategi, der også skal konkretisere hvordan reduktionerne skal nås i praksis. Den endelige strategi indeholdende de konkrete tiltag vedtages i 2023.

Forhandlingerne om en klimastrategi for skibsfarten bygger på flere års drøftelser i regi af IMO’s miljøkomité, MEPC.
Kernen i strategien er:
•En vision om at skibsfarten er forpligtet til at reducere drivhusgasemissioner og arbejder for at udfase dem hurtigst muligt i dette århundrede.
•Et kortsigtet mål, der fokuserer på energieffektiviteten af nye og eksisterendes skibe. På kort sigt skal sektoren reducere emissioner med 40 procent per tons transporteret gods i 2030 sammenlignet med 2008-niveau.
•Et langsigtet mål om, at sektoren, som minimum, skal halvere sine emissioner i 2050 sammenlignet med 2008-niveau.
•En liste over mulige reduktionstiltag, som vil have en indvirkning på skibsfartens emissioner på henholdsvis kort, mellemlangt og lang sigt.
Det næste skridt i arbejdet er, at IMO i efteråret vil udarbejde en handlingsplan frem mod 2023 for det tekniske arbejde med at gennemføre reduktionstiltagene, som skal følge op på strategien.

Kilde: Erhvervsministeriet

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.18 sekunder
24,569,742 Unikke besøg