Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

NSJV

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Odense Letbane skriver driftskontrakt med Keolis Danmark
Odense Byråd har efter indstilling fra Odense Letbane P/S, at letbaneselskabet kan underskrive en driftskontrakt med Keolis Danmark A/S, som dermed kommer til at stå for drift og vedligeholdelse af Odense Letbane. Kontrakten, der gør Keolis Danmark til operatør i op til 15 år, bliver underskrevet onsdag 19. december


· Miljøstyrelsen har sendt nyt udkast til vejledning om støjsvag varelevering i høring
Miljøstyrelsen har udarbejdet et udkast til ny vejledning til støjsvag varelevering til butikker. Formålet er at sikre ensartede administration samt give kommuner og transportvirksomheder redskaber til at levere varer uden væsentlige støjgener


· Konference lægger klimaværktøj i kassen
Danske Regioner, KL, IDA og DI Transport inviterer i samarbejde med Transportøkonomisk Forening og ITS Danmark til konferencen Fremtidens Transport 2019 "Klimaet i transporten - kend din værktøjskasse"



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Dansk Erhverv - Transportfirma frifundet for omgåelse af overenskomst

NyhedArbejdsretten har netop afgjort, at et transportfirmas overenskomst ikke gjaldt en underleverandørs ansatte, selvom de bl.a. gik med transportfirmaets logo m.v.

Sagen kort
I januar 2016 indgik et transportfirma en kontrakt med en underleverandør som selvstændig vognmand. Transportfirmaet var modsat underleverandøren omfattet af DTL-A overenskomsten. Underleverandøren skulle selv ansætte chauffører, og transportfirmaet havde intet ansvar over for chaufførerne. Underleverandøren og dennes ansatte var forpligtede til at bære transportfirmaets logo på arbejdstøj og biler samt underrette transportfirmaet ved fravær på grund af sygdom. Underleverandøren var tidligere ansat som teamleder i transportfirmaet og fremstod fortsat som teamleder på transportfirmaets hjemmeside.

En chauffør, ansat i august 2016, anså sig for ansat i transportfirmaet og ikke hos underleverandøren. På vegne af chaufføren krævede 3F overenskomstmæssig løn, godtgørelse for manglende ansættelsesbevis og bod for brud på overenskomsten på grund af manglende deltagelse i lokalforhandling. 3F begrundede kravet med, at underleverandøren var angivet som teamleder på transportfirmaets hjemmeside, at hun skulle sygemelde sig både til transportfirmaet og underleverandøren, at hun bar arbejdstøj og kørte i biler med transportfirmaets logo, og at hun ikke havde fået oplyst, at hun ikke var ansat i transportfirmaet.

Arbejdsrettens afgørelse
Arbejdsretten lagde til grund, at transportfirmaet havde indgået kontrakt med underleverandøren som selvstændig vognmand, og at underleverandøren selv ansatte sine chauffører og havde det fulde ansvar overfor disse. Den omstændighed, at transportfirmaet også skulle underrettes om sygdom, at underleverandøren og dennes ansatte skulle bære transportfirmaets logo på arbejdstøj og biler. samt at underleverandøren tidligere havde været ansat som teamleder i transportfirmaet og fortsat var anført som teamleder på transportfirmaets hjemmeside, kunne ikke føre til et andet resultat.

Chaufføren havde indgået ansættelsesaftalen og havde sin daglige kontakt med underleverandøren. Endelig havde underleverandøren ikke givet udtryk for, at ansættelsesaftalen blev indgået på vegne af transportfirmaet.

Arbejdsretten konkluderede på den baggrund, at der ikke var arbejdsretlig identitet mellem transportfirmaet og underleverandøren og frifandt dermed transportfirmaet for alle krav.

Dansk Erhverv vurderer
Dommen illustrerer, at der skal ganske meget til, før en konstruktion med underleverandører som selvstændige vognmænd anses som en omgåelse af DTL-A overenskomsten.

Dansk Erhverv anbefaler dog, at der skabes klarhed, før ansættelsesforholdet begynder ved udlevering af en ansættelsesaftale, så der ikke opstår tvivl om, hvem der er den rette arbejdsgiver.


Læs også: Chauffør havde ikke krav mod et transportfirma, da chaufføren var ansat (Arbejdsrettens dom)

Kilde: Dansk Erhverv.

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.16 sekunder
24,569,504 Unikke besøg