Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

NSJV

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Odense Letbane skriver driftskontrakt med Keolis Danmark
Odense Byråd har efter indstilling fra Odense Letbane P/S, at letbaneselskabet kan underskrive en driftskontrakt med Keolis Danmark A/S, som dermed kommer til at stå for drift og vedligeholdelse af Odense Letbane. Kontrakten, der gør Keolis Danmark til operatør i op til 15 år, bliver underskrevet onsdag 19. december


· Miljøstyrelsen har sendt nyt udkast til vejledning om støjsvag varelevering i høring
Miljøstyrelsen har udarbejdet et udkast til ny vejledning til støjsvag varelevering til butikker. Formålet er at sikre ensartede administration samt give kommuner og transportvirksomheder redskaber til at levere varer uden væsentlige støjgener


· Konference lægger klimaværktøj i kassen
Danske Regioner, KL, IDA og DI Transport inviterer i samarbejde med Transportøkonomisk Forening og ITS Danmark til konferencen Fremtidens Transport 2019 "Klimaet i transporten - kend din værktøjskasse"



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

DANMARK FRIFUNDET,- - - OG HVAD SÅ ?

DebatForventer nogen,- at det vil ændre noget ?

Hvordan skulle det kunne gøre det ?

ALLE gør alligevel,- hvad der passer dem !

"Sagen" er nøje udvalgt,- og blot et "spil for galleriet" !


DEN TOG FOKUS VÆK FRA VIGTIGERE FORHOLD !

Der er ikke mange,- der i disse dage,- kan få armene ned ? For NU bliver der ordnede forhold i transportbranchen,- for Danmark blev nemlig frifundet ved EU-Domstolen. Faktisk er der ikke tale om en "jordskreds-sejr",- men blot om en tilkendegivelse af,- at Danmark følger den gældende lovgivning,- til punkt og prikke. Det har man gjort på netop dette område,- siden Danmark ændrede indholdet i den Danske "Cabotagevejledning" i 2013,- der igen blot er en National udgave,- af den originale lovgivning fra EU. Afgørelsen fortæller OGSÅ,- at Danmark ikke fulgte de gældende love og regler,- indtil ændringen i 2013,- - på dette område.

Hvorfor var det mon lige netop dette,- ITD,- DI-Transport og DASP,- klagede over til EU ? Det var det selvfølgelig,- på grund af,- at flere satte spørgsmålstegn ved,- om Danmark overhovedet respekterede EU´s lovgivning for Cabotagekørsel. Lige siden EU-1072 / 2009 blev offentliggjort i efteråret 2009,- var der panik hos "transportmafiaen",- der pludselig følte sig "overhalet indenom". De mange år med forberedelse til de "nye tider",- syntes at være spildt arbejde,- da indholdet i Forordningen,- IKKE var "til at leve med".

Hos de forskellige organisationer,- var det kun FDL,- der havde opdaget problemerne,- og derfor blev denne organisation IKKE inviteret med til "forhandlingerne",- om en Dansk Cabotagevejledning". Samtlige øvrige deltagere,- der jo IKKE havde opdaget problemerne,- gav ikke problemer for vedtagelsen af den Danske udgave af den originale lovgivning. Dette særligt omkring forordningens præambel,- hvor Danmark "omskrev" teksten i afsnit 13,- ved at tilføje,- -" selvom" til en væsentlig linie,- og fik således indholdet,- vendt på hovedet.

Senere blev det så præamblens afsnit 15,- der kom "i ilden",- men blev sat til vægs af Jacob Chr. Nielsen,- der på det tidspunkt var det helt afgørende "talerør" for organisationen ITD. Han sørgede for,- med en "smart" udtalelse,- at dette afsnit 15 i præamblen,- totalt mistede den effekt de var tiltænkt. Resultatet blev,- at ALLE,- også medlemmerne i Folketinget pludselig accepterede, -at man i lille Danmark kunne køre Cabotage,- 24 timer i døgnet,- 365 dage om året. Dette er OGSÅ i direkte strid med hensigterne med lovgivningen.

Således var der nu to forhold,- som vi var nogle få der ønskede afklaret af EU,- hvilket der blev indsendt forslag om,- til både organisationerne og til visse medlemmer af Folketinget,- samt til Fagbevægelsen. Desværre var der INGEN af disse,- der reagerede,- overhovedet,- men JEG fik fremsendt en redegørelse,- med en "beroligende" erklæring om,- at Danmark følger de originale lovtekster,- der i sin tid var offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende. MEN,- læser man det der virkelig stod i Den Europæiske Unions Tidende,- ser man tydeligt,- at det IKKE forholder sig sådan.

Nå men altså,- nu havde Transportmafiaen fået tilpasset den Danske Cabotagevejledning til egne interesse,- og ønskede IKKE at nogen skulle rette henvendelse til EU,- omkring den Danske Nationale udgave af lovgivning. DERFOR aftalte man angiveligt den "geni-streg",- at man da kunne indsende en klage til EU,- så det så ud som om,- at Danmark reagerede på noget,- i det mindste. Her fik man hjælp fra Finland,- der allerede havde vedtaget en de skrappe regler,-i den Finske udgave af EU´s lovgivning. Her bruget ITD,- DI-Transport og DASP dette som begrundelse for,- at klage til EU,- for at sikre,- at Danmark ikke skulle følge eksemplerne fra Finland. Dette syntes klart,- at være en rigtig smart "undvigemanøvre" der tjente det formål,- at man fjernede fokus fra de originale tekster og hensigter i præamblens afsnit 13 og 15.

Fremtiden,- nu da Danmark blev frifundet,- vil ikke indeholde nogen ændring,- alene da ændringen i den Danske Cabotagevejledning jo HAR været gældende siden 2013,- og angiveligt er blevet håndhævet,- og også vil blive det fremover. Så lille Danmark har reelt IKKE vundet noget,- MEN det har Transportmafiaen til gengæld. Det betyder ikke det helt stor,- om der må ske flere af og pålæsninger,- på en Cabotagetur,- som man reelt gav som begrundelse for klagen. NEJ,- derimod betyder det alverden,- om man fortsat kan sætte Cabotagekørsel i system,- og fortsat kan køre disse ture,- med udflagede køretøjer.

På den baggrund har Dansk transporterhverv ikke vundet noget,- før man får EU-domstolen til at træffe afgørelse omkring indholdet i de to omtale afsnit i Forordningens præambel. Da EU-domstolen i sin begrundelse for "frifindelsen" omtalte,- at der i Danmark blot er 3 % Cabotagekørsel,- vil vi alene på dette punkt,- finde en diffus "sandhed". Hvor har man dette tal fra ? Kommer det fra de indberetninger,- som alle medlemslande SKAL foretage,- men stort set bare undlader ? Eller kommer tallet fra ITD´s grænsetællinger,- der i årevis har været 110% misvisende ?

Lad os lige se lidt på,- hvor omfattende Cabotagekørsel i Danmark reelt kan anses for at være. Her skal vi tilbage til den generelle opfattelse af,- at udenlandske lastbiler kan udføre Cabotagekørsel i 24 timer i døgnet i 365 dage om året,- da Danmark jo tillader systematisk Cabotagekørsel. De senere års grænsetællinger oplyser,- at der hver eneste dag,- er ca. 5000 lastbiler der krydser landets grænser. Vi VED,- at et stort flertal at disse lastbiler,- opholder sig i landet i rigtig mange dage,- og skaber pladsproblemer på rastepladser og i Industriområder. Således kan vi nu fastslå med stor sandsynlighed,- at der hver eneste dag,- er mindst 2000 udenlandske lastbiler,- der udfører Cabotagekørsel i Danmark. Da dette ret ofte sker,- som "tomkørsel",- kan de 3% ikke udregnes efter godsmængde alene,- og ej heller efter antal ture. SÅ,- uanset om der er tale om 3% eller 5%,- eller mere,- så sker en betydelig del IKKE i henhold til gældende lovgivning,- - vil JEG mene.

Jeg vil endnu en gang opfordre til,- at man gengælder klagen fra ITD,-DI-transport og DASP,- ved at rette henvendelse til EU-Domstolen,- og få et endeligt svar på,- om lille Danmark reelt følger teksten og hensigten,- i præamblens afsnit 13 og 15. En klar og endelig afgørelse af dette,- vil virkelig rydde op i det nuværende kaos,- der mest af alt minder om anarki,- hvor det hele afgøres af Lobbyisterne og nogle poser med penge.


HVEM TØR SPØRGE EU-DOMSTOLEN,- - - -ELLER HVEM HAR INTERESSE I AT GØRE DET ?

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.14 sekunder
24,569,351 Unikke besøg