Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 12

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

388 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Oktober 2018 >>
Ma Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 01:11:02
[A] Dan F Joergensen 1 dag
[SA] Skovsgaard 3 uger

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 19
[M] Jan 37

Seneste kommentarer

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· Amsterdam og Milano-området får direkte godsforbindelse med tog
Islandske Samskip kobler endnu en mulighed for kombinerede transporter på sine nord-syd forbindelser. Der sker med en ny direkte forbindelse mellem Melzo ved Milano i Norditalien og Amsterdam i Holland


· Brændstofpriserne er på vej op
Listepriserne på benzin og dieselolie er steget gennem de seneste måneder. Selvom prisen på en liter dieselolie fra fredag vil koste 10 øre mindre end torsdag, er der tale om en opadgående kurve


· Tabt affald skaber farlige situationer på danske veje
Trailere - dem der bliver hægtet på trækkrogen på person- og varebiler - bliver brugt flittigt i efterårsmånederne. Men tre ud af fire bilister taber en del af de ting, de har med på ladet, så det ligger som tabt gods på landevejene til fare for andre trafikanter



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Movia - Førerløs bus testes på Sjællands Universitetshospital, Køge

NyhedI slutningen af maj begynder den første førerløse bus at køre med passagerer i lobbyen på Sjællands Universitetshospital, Køge. Førerløse busser skal på sigt køre til og fra den nærmeste station og åbner dermed op for helt nye transportmuligheder for patienter og andre passagerer. De førerløse busser er første etape i et samarbejde mellem Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metroselskabet, der skal udbrede den førerløse teknologi.

Førerløse busser åbner for nye mobilitetsløsninger for borgerne: De er fleksible, kan køre hele døgnet, er sikre i trafikken og kan derfor give mere mobilitet til borgerne. Det er årsagen til, at Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metroselskabet har indgået et samarbejde og indledt en forsøgsrække med førerløs teknologi på Sjællands Universitetshospital, Køge og Slagelse Sygehus. Forsøgene skal give erfaringer og viden om, hvordan borgerne oplever og bruger den førerløse teknologi.

I april indgik Movia en aftale med Autonomous Mobility om at afprøve førerløse minibusser, hvoraf den første begynder at køre i lobbyen på Sjællands Universitetshospital, Køge (SUH) fra 28. maj.

Forsøget er inddelt i tre faser. Første fase, som starter 28. maj, bliver at teste en førerløs bus i lobbyen på Sjællands Universitetshospital, Køge. Næste skridt, som forventes at gå i gang i starten af 2019, er at lade bussen køre mellem afdelinger på Slagelse Sygehus. I den sidste fase skal bussen køre mellem Ølby St. og Sjællands Universitetshospital, Køge. Det sker forventeligt fra sommeren 2019.

”Dette er et vigtigt første skridt mod en ny teknologi. Jeg er stolt over, at Region Sjælland er med i dette samarbejde, som i første omgang skal testes både på SUH Køge, og siden Slagelse Sygehus. Det der bliver spændende er, hvordan vi i fremtiden kan bruge den førerløse teknologi til at udvikle mobiliteten i Region Sjælland,” udtaler Heino Knudsen, Regionsrådsformand i Region Sjælland.



I Movia ser man frem til at indhente erfaringer og viden fra forsøget:
”I Movia er vi rigtig glade for, at vi nu begynder at indhente viden om, hvordan førerløs teknologi kan bruges til at give gode transportløsninger til borgerne. Forsøget på Sjællands Universitetshospital, Køge er det første i det strategiske samarbejde, og er et godt skridt på vejen mod ambitionen om at kunne bruge den førerløse teknologi i større skala,” siger administrerende direktør i Movia, Dorthe Nøhr Pedersen.

Jens Mandrup, formand for Region Hovedstadens trafikudvalg, siger:
”Borgerne oplever kollektiv transport som en del af kernevelfærden. Derfor er det centralt, at vi er opsøgende i forhold til at bruge og teste nye teknologier, som kan give mere mobilitet for de samme penge”

Metroselskabet, der har stor erfaring med førerløs metrodrift og sikkerhed, ser de førerløse busser som en vigtig brik i det overordnede arbejde med at skabe et attraktivt, sammenhængende transportsystem.

”Det er vigtigt, vi har hurtige og gode forbindelser, der binder metro, bus og tog sammen. Busserne kan bringe folk hen til stationerne, så vi på sigt kan tilbyde passagerne en komplet rejse fra dør til dør. Vi er meget optagede af at skabe nye og bedre muligheder for transport og binde hele Sjælland sammen. Derfor ser vi store perspektiver i at udbrede den førerløse teknologi til nye områder,” siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet og Hovedstadens Letbane.

Peter Sorgenfrei, administrerende direktør i Autonomous Mobility, siger:

”Med selvkørende teknologi vil regionen nemmere kunne transportere flere borgere ubesværet rundt. Det er på mange måder noget helt nyt, både for de patienter og gæster, der kommer til at benytte bussen, og for os der står bag. Der vil være meget at lære, og vi glæder os. Vi er nu meget tæt på at kunne byde de første danskere velkommen i en selvkørende bus. Forsøgsprojektet er ideelt, fordi vi kan vise, hvor stor værdi selvkørende løsninger kan skabe i flere forskellige scenarier."

Strategisk samarbejde skal fremme førerløse busser i den kollektive transport


Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metroselskabet har indgået et strategisk samarbejde om at presse og forme udviklingen af førerløs teknologi i Danmark.
Første projekt som realiseres i det samarbejde er forsøget med førerløse busser på Sjællands Universitetshospital Køge og Slagelse Sygehus.

Parterne er fundet sammen i det strategiske samarbejde, fordi de hver især har forskellige rol-ler og kompetencer. Regionerne er ansvarlige for transport til og fra stationer og for patient-transporten internt og til og fra sygehusene. Metroselskabet har ekspertise inden for fuldauto-matisk drift og sikkerhed ved førerløse teknologier, og Movia varetager udførelsen af driften med den førerløse teknologi og har stor erfaring med behovsstyret kollektiv transport.


Fakta


•Servicehastighed op til 25 km/t.
•2400 kg, L: 475 cm, H: 265 cm, B: 211 cm.
•11 siddepladser og 4 ståpladser.
•Busserne er 100% eldrevne og kan køre ca. 8 timer (100 km) på en fuld opladning à 4 timer.
•Kan se 360 grader og reagerer på objekter i 60 meters omkreds.
•Det bliver gratis at benytte busserne i forsøgsperioden.
•Bussen er fra det franske firma Navya.
•Atkins er valgt som assessor, den uafhængige sikkerhedsrådgiver, for projektet.

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.16 sekunder
24,011,264 Unikke besøg