Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 5

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

446 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Oktober 2018 >>
Ma Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 04:27:27
[A] Dan F Joergensen 19:28:09
[SA] Skovsgaard 3 uger

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 18
[M] Jan 36

Seneste kommentarer

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· Kvindelig bilist kom på sporet af letbanen
Mandag ved 15-tiden skete der et færdselsuheld i krydset Randersvej/Stockholmsgade i det nordlige Aarhus. Her drejede en 47-årig kvindelig drejede til venstre ind over Randersvej og ind på letbaneskinnerne, hvorefter hendes bil blev ramt i bagenden af et letbanetog


· Transport- og logistik-koncern åbner nyt kontor i Kolding
Alpi Air & Sea Denmark åbner nyt kontor i Kolding. Morten Høgsberg Nielsen, der hidtil har været administrerende direktør for Prime Cargo i Kolding, er ansat som filialleder


· Danmarks første førerløse bus i rute var en passagersucces
I maj kørte Danmarks første førerløse bus i rute, som fase ét af i alt tre forsøg med førerløs teknologi i den kollektive bustransport. Evalueringen af forsøget er lagt frem og viser, at borgerne er trygge ved at køre med busser uden chauffør, men at der går noget tid, inden teknologien er klar til drift i større skala



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

FDL-nyhed om håbløst kontrol-system:

NyhedFDL til politikere og embedsmænd, der har svigtet: Hvornår har i tænkt jer selv at træde i karakter?

Selv om meget af det, vi så, var kendt, var det alligevel en særdeles interessant TV-dækning på TV Midt Vest, af kørsel med døde dyr, som grundet særlige out omstændigheder – blev foretaget uden om kørehviletidslovgivningen. Når man ser udsendelsen, kan man ikke undgå at tænke, at det er lige nøjagtig sådanne situationer, som er årsag til de køre- hviletidsbestemmelser, vi har er, som de er. Det siger FDL' s kontorleder, Jens Groot, der efterlyser et konkret svar på, hvorfor der ingen reel kontrol er. Arbejdstilsynet løber fra ansvaret og beskæftigelsesministeren taler, som om han intet aner om kontrol-behov.


FDL vil ikke hænge navngivne personer ud, eller forsvare dem, men vi vil derimod påpege en lovgivning, som på mange måder har modstridende hensigter, fortsætter Jens Groot. Så længe EU, og de nationale implementeringer af lovgivningen, foregår på nuværende måde, vil det give problemer med modsat rettede regler, altså hvem og hvor, der skal kontrolleres. Det er FDL´s klare indtryk, at der ikke styr på, hvem der mest formålstjenligt skal kontrollere de mange lovtiltag om godstransport. Heriblandt elementære områder som tvungne registreringer i fødevarer, foder, affald, som faktisk vil berøre stort set alle, som ikke kun kører med grus.


Nu skal vi have fastslået, hvad der – i denne sammenhæng – i Danmark kontrolleres af det danske tungvognspoliti. Det gør naturligvis færdselsloven, Lov om Godskørsel og køre- hviletidsbestemmelserne. Men det er desværre ikke pålagt tungvognspolitiet at kontrollere arbejdsdirektivet. Den omtalte transport af skidtfisk på out, foretages faktisk lige nøjagtig som Rigspolitiets tungvognsbetjente ved en kontrol vil godkende som kørsel på out. Der kan opstå problemer ved afslutning af out- kørsel, så man skal være opmærksom på, at en gyldig regulær hvileperiode skal være holdt, inden en ordinær godstransport begyndes.


Man sidder og arbejder med forskellige love fra forskellige ministerier, som på ingen måde er koordineret, så de umiddelbart kan kontrolleres ved en vejsidekontrol foretaget af Tungvognspolitiet. Man kan nemt få den tanke, at kontrol er noget alle påberåber, samtidig med de gør deres ypperligste for at sabotere kontrollen, understreger Jens Groot, der ikke giver meget for beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsens udtalelser om, at kontrolinstanserne nok skal koordineres bedre, og at der måske er behov for dels at se på, dels at ændre lovgivningen. Jens Groot forstår heller ikke dem, der i de elektroniske midier udtrykker sympati for dem, der overtræder eksempelvis køre- hviletidsreglerne


– fakta
• Arbejdsdirektivet kræver 11 timer samlet hvil i en 24 timers periode.
• Hvem skal foretage vejsidekontrol?
• Det er ikke pålagt Tungvognspolitiet.
• Køre-hviletidsbestemmelserne kontrolleres ved vejsidekontrol af tungvognspolitiet efter følgende regler:
• Inden for hvert tidsrum af 24 timer skal føreren have en daglig hviletid på mindst elleve sammenhængende timer, som kan nedsættes til mindst ni sammenhængende timer højst tre gange inden for en uge, såfremt der inden udgangen af den følgende uge gives en til nedsættelsen svarende hviletid.
• De dage, hvor hviletiden ikke nedsættes i henhold til første afsnit, kan den inden for et tidsrum af 24 timer opdeles i to eller tre adskilte perioder, hvoraf den ene periode skal være på mindst otte sammenhængende timer.
• I så fald udvides den minimale hviletid til tolv timer.
• Hvis der er mindst to førere i køretøjet, skal de begge have en daglig hviletid på mindst otte sammenhængende timer inden for enhver periode på 30 timer.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.15 sekunder
23,955,832 Unikke besøg