Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Besøgende

· Gæster online: 5

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 6
· Nyeste bruger: bankmand77

Antal Besøg

382 besøg på de sidste 24 timer.

Begivenheder

<< Oktober 2018 >>
Ma Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Udskriv og scan med din smartphone:

GH Truck

Dtl magasinet

NSJV

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
epicent.dk
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Dansk elepsi
FullPull
Jyllandsringen
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Sidst Set

Sidst Set > Admins
[SA] Admin 04:44:13
[A] Dan F Joergensen 19:44:55
[SA] Skovsgaard 3 uger

Sidst Set > bruger
[M] fjummer 18
[M] Jan 36

Seneste kommentarer

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Transportnyhederne

· Kvindelig bilist kom på sporet af letbanen
Mandag ved 15-tiden skete der et færdselsuheld i krydset Randersvej/Stockholmsgade i det nordlige Aarhus. Her drejede en 47-årig kvindelig drejede til venstre ind over Randersvej og ind på letbaneskinnerne, hvorefter hendes bil blev ramt i bagenden af et letbanetog


· Transport- og logistik-koncern åbner nyt kontor i Kolding
Alpi Air & Sea Denmark åbner nyt kontor i Kolding. Morten Høgsberg Nielsen, der hidtil har været administrerende direktør for Prime Cargo i Kolding, er ansat som filialleder


· Danmarks første førerløse bus i rute var en passagersucces
I maj kørte Danmarks første førerløse bus i rute, som fase ét af i alt tre forsøg med førerløs teknologi i den kollektive bustransport. Evalueringen af forsøget er lagt frem og viser, at borgerne er trygge ved at køre med busser uden chauffør, men at der går noget tid, inden teknologien er klar til drift i større skala



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

Deltag gerne med dine meninger

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

Aarhus fortsætter den grønne omstilling med elbusser i bybusnettet

NyhedAarhus tager endnu et skridt i retning af en grønnere kollektiv trafik, når Busselskabet Aarhus Sporveje i samarbejde med Midttrafik og Aarhus Kommune sætter fire elbusser i drift fra august 2019.

Elbusser udleder hverken CO2 eller partikler. Busserne bidrager derfor positivt til nedbringelsen af både den globale og den lokale forurening. Samtidig er støjen fra elbusser kraftig reduceret i forhold til dieselbusser.

De fire elbusser skal køre på linje 13, mellem Holme og Frydenlund. Ruten er cirka 15 kilometer, og på deres vej kører busserne også gennem Bruunsgade, Park Allé og Busgaden i det centrale Aarhus.

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek ser med tilfredshed på tiltaget, der skal være med til at realisere Aarhus Kommunes klimaplan frem mod 2020.

”Det er glædeligt, at vi får afprøvet elbusser, så luftforureningen og støjniveauet i den indre del af Aarhus bliver reduceret. Anskaffelsen af elbusser er derfor også i tråd med kommunens klimaplan, hvor vi netop har ønsket en elektrificering af den kollektive trafik, som ét af flere initiativer.”

Direktør ved Midttrafik, Jens Erik Sørensen glæder sig over, at Aarhus Kommunes ønske om elbusser er imødekommet. Erfaringerne fra Aarhus skal nu bruges til at rådgive andre kommuner.

”Vi oplever i stigende grad, at kommunerne gerne vil skifte til miljø- og klimavenlige busser. Elbusserne er det seneste eksempel på en teknologi, der kan hjælpe kommunerne til at nedbringe CO2-udledningen. Nu ser vi frem til at få nogle erfaringer, som vi kan bruge i vores rådgivning af andre kommuner, der også efterspørger miljøvenlige alternativer til dieselbusserne.”

Det er Busselskabet Aarhus Sporveje, der kører bybusserne i Aarhus, som skal stå for den daglige drift af elbusserne. Her ser direktør Finn Mikkelsen frem til at medvirke til en forbedring af miljøet i Aarhus og samtidig få praktisk erfaring.

”Vi er ISO-certificeret i miljøledelse, så vi er meget opmærksomme på vores påvirkning på miljøet. En investering i elbusser er til gavn for såvel kundeoplevelsen som for miljøet i kraft af reduceret luft- og støjforurening. Med et projekt i denne størrelsesorden kan vi i lille skala opbygge værdifuld viden og erfaring, før vi går i stor skala”.

For at kunne gennemføre en hel dags kørsel, skal busserne løbende lade via en pantograf ved en endestation. Pantografen leveres af ABB, mens Volvo er valgt som leverandør af elbusserne, som bliver modellen Volvo 7900 Electric.

FAKTABOKS

I august 2019 sætter Aarhus Sporveje fire elbusser i daglig drift

Elbusserne skal køre mellem Holme og Frydelund, gennem centrum

Ruten er cirka 15 km

Elbusserne reducerer CO2-udledningen med cirka 204 tons årligt

Volvo skal levere busserne, mens ABB leverer ladestandere


kilde: Midttrafik.

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.17 sekunder
23,955,932 Unikke besøg