Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Trafikal klima-omstilling koster milliarder: Social dumping kan hindre vognmænds investeringer
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL.

Det helt store spørgsmål omkring regeringens klimaudspil, er ubetinget hvor pengene skal hentes. For det vil koste rigtigt mange milliarder at droppe fossile brændstoffer, og dermed miste mange milliarder i indtægt fra registreringsafgift og ejerafgift. Og så kan den sociale dumping blive den helt store knast, fordi der reelt ikke er gjort ret meget for at skabe mere lige konkurrencesituation, og hvis ikke der sker noget effektivt, vil det gøre konkurrencen endnu mere skæv.


Vi slipper naturligvis ikke for at betale bilafgifter, men vognmandsbranchen er i næsten samme situation som landbruget. Hvilket vil sige, at der ikke er råd til nye, store investeringer. Hvilket igen giver de plattenslagere, som scorer kagen via social dumping, og underbetalte udenlandske chauffører, en ekstra fordel via lave lønninger. Derfor er det ekstra vigtigt at inddrage den sociale dumping i forhandlingerne. Men hvor logisk, det end vil være, tvivler jeg på det felt.


Regeringen har desværre ikke meldt ret meget ud om finansieringen. Det eneste, vi er sikre på, er at den kæmpemæssige regning, bliver sendt videre til forbrugerne. Lyse udsigter, må man vist, lidt syrligt, konkludere. Det gør ikke sagen bedre, at der i den grad mangler konkrete forslag og planer, som erhvervslivet kan forholde sig til. Rygter om, at højere billetpriser skal være med til at finansiere el-busserne, vil der næppe være flertal for. Skatteminister Karsten Lauritzen siger, at el-biler under 400.000 kr. de første år ikke skal betale afgift.


En ting er etableringen af tusindvis af lade-standere, som vil koste et mega stort beløb. Noget helt andet er, hvordan man som vognmand skal få råd til at investere i den ny, og kostbare, teknologi. Her må en investeringsplan være på sin plads. Det kræver en hel del kapital, for det er de færreste vognmænd, som kan lægge flere millioner på bordet, for at få nye, energi-venlige lastbiler. Selv om der er mange år at løbe på, er der tale om den hidtil største omlægning, og den slags koster.


Ikke mindst derfor, er det ekstra vigtigt, ja nærmest altafgørende, at kampen mod social dumping intensiveres, så vi kan få bremset snyltere med postkasseselskaber og underbetalte udenlandske chauffører.


Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har i dag, tirsdag d. 9.september, lovet at bevilge ekstra penge til kampen mod social dumping, når ordningen udløber næste år. Men vi har desværre alt for ofte, især med LA og ikke mindst Venstre, oplevet, at løfter er et og efterfølgende handling er noget ganske andet. Nærmest som en by i Rusland.


Det er et paradoks, at alle partier på Christiansborg udmærket godt ved, hvordan der svindles - uden reelt at gøre noget ved problematikken. Udover at sende virkningsløse bandbuller mod snylterne, som er komplet ligeglade, fordi de har velbetalte lobbyister og valgstøttede borgerlige politikere til at tale deres sag. Men vi er nået dertil, hvor snak og fine ord ikke er nok. Vi er kørt ind i et folketingsår, der ender med et valg, og derfor er partierne tvunget til at komme ud af buskene. Hvor længe lader de stå til, og hvor mange flere skal miste deres job til udlændingene?


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.