Transport 2019
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Nettog Hobby
ATL - Lastbilerne er – næsten – fyldt op
NyhedDer er kommet mere gods og mindre ledig plads i lastbilerne. Omkring 70 procent af kapaciteten er udnyttet, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Esbjerg Gods bekræfter, at der er mere gods i bilerne end tidligere. Det skyldes travlhed og en større opmærksomhed på at fylde bilerne op.

Esbjerg Gods har omkring 100 lastbiler, som fragter stykgods rundt i hele landet. Og der bliver proppet mere gods ind i bilerne nu, end der gjorde for få år siden.

- Der er meget gods, som skal fragtes. Og så sidder vi hele tiden og ser på, hvordan vi kan fylde bilerne op, siger Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.

Virksomheden har for eksempel skiftet løftevognene på lastbilerne ud med stablere. De kan løfte godset op på et ekstra dæk i op til 1,8 meters højde. Det betyder, at der kan komme 5-6 paller mere på hver bil.

Peter Kristiansen ærgrer sig dog over, at prisen på at fragte gods er blevet så lav, at virksomheden har svært ved at tjene penge.

- Konkurrencen er meget hård, og priserne er for lave, siger Peter Kristiansen.

Omkring finanskrisen var det kun 55 procent af kapaciteten i lastbilerne, som blev udnyttet. Men siden er der gradvist kommet mere gods i bilerne, så vi nu ligger på en udnyttelse omkring 70 procent, viser tallene fra Danmarks Statstik.

Chefkonsulent i ATL Bent Bejstrup mener, at den økonomiske krise for ti år siden på sin vis har hjulpet vognmændene.

- Det fik mange vognmænd til at optimere driften. Og det kan de udnytte nu, hvor de har travlt, siger han.

Bent Bejstrup understreger, at der er en øvre grænse for, hvor stor en del af kapaciteten, det er muligt at udnytte.

- Det er svært at forestille sig en situation, hvor man kan tage nyt gods med, hver gang man sætter noget af. Tankvogne bliver for eksempel tømt i løbet af en arbejdsdag. Det er formålet med det hele, understreger han.


Kilde: ATL.
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.