Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 8

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
FDL - Regeringens klimaudspil et paradeforslag - EU´s-udspil er mere realistisk
NyhedSom FDL antydede i går, lignede VKLA-regeringens stærkt omdebatterede klimaudspil nærmest et paradeforslag, som passende kunne bruges i en periode op til det kommende folketingsvalg. For allerede sent i aftes, tirsdag d. 9. oktober, altså få timer efter det danske udspil, enedes klimaministrene i EU om et udspil, der var langt mindre ambitiøst, men til gengæld mere realistisk.


Den danske klimaminister, Lars Chr. Lilleholt, kan næppe have været uvidende om, at der ikke var lande, som ville gå så langt, som det danske udspil. Derfor ligner det mere og mere et paradeforslag, fremsat for at tækkes miljøfolket i et valgår. Rådet enedes sent i aftes om et udspil, med krav om CO2-udslip på 35 procent i 20.30 for personbiler, og 30 procent for vare- og godskørende biler.


Men med Rådets aftale i aftes, er det ikke muligt at sikre tilstrækkeligt med klimavenlige biler på de europæiske veje til at leve op til EU’s langsigtede forpligtelser i Paris-aftalen, og det skuffer den danske klimaminister. Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er skuffet over resultatet, siger Lars Chr. Lilleholt. Vi kæmpede til det sidste for en reduktion på mindst 40 procent. Vi skal sende et tydeligt signal til bilindustrien om, at den for alvor skal sætte skub i en grøn omstilling af transportsektoren


Transportsektoren står for godt 20 pct. af EU’s samlede CO2-udledninger. Udledninger, der forventes at stige, hvis ikke der stilles højere CO2-krav til bilproducenterne. Aftalen er derfor et helt centralt element i den grønne omstilling af transportsektoren. Rådets udspil indgår i de forhandlinger med Parlamentet, som indledes i dag. I torsdags vedtog Parlamentet en aftale om at arbejde for 40 pct. reduktion i CO2-udledningen fra biler i 2030 samt en skærpet incitamentsstruktur. Forude venter de såkaldte triologforhandlinger, hvor Kommissionen, Rådet og Parlamentet skal enes om en aftale.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.