Chaufførnyt

Arbejdstilsynet

Udskriv og scan med din smartphone:

Event kalender

 « December 2018 » 
Søn Man Tir Ons Tor Fre Lør
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ingen fødselsdage

Ingen Events

GH Truck

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

NSJV

Vi linker til.

Dansk Transport og Logistik
Frie Danske Lastbilvognmænd
ITD
Norges Lastbilejer forbund
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
TUR
Jibitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob - nu
Transportmesse 2019

Tilfældig Billede

Amukurs.dk

Fra fotoalbummet...


Dtl magasinet

Transportnyhederne

· Grøn transport er i fokus på forårets transpormesse
MCH Messecenter Herning sætter fokus på omstillingen til bæredygtige drivmidler, når kommuner, politikere og private virksomheder inviteres til konferencen Grøn Transport 2019, der finder sted under transportmessen i Herning i dagene 21.-23. marts 2019


· Vejdirektoratet tester smallere vognbaner
Hvor smalle vognbaner kan bilerne i fremtiden nøjes med? Det spørgsmål arbejder Vejdirektoratet med at finde et svar på. Det sker ved hjælp at tre-fire biler udstyret med Lane Keeping Assistance-systemer


· Toldkontrol fandt skunk i international bus
Toldstyrelsen kontrollerede tirsdag klokken 18 en international bus, der var ankommet fra Tyskland. Ved toldekspeditionen i Nørre Alslev fandt medarbejderne fra Told 0,6 gram skunk hos en 29-årig udenlandsk mand, og 0,6 gram skunk hos en 22-årig mand fra Odense



Mere fra Transportnyhederne ...

Transportmagasinet

Transportmagasinet - Job

DTL: Tilfredshed med øget hastighedsgrænse for lastbiler på landeveje

NyhedAf Morten Lindbo, Dansk Transport og Logistik

Den netop indgåede finanslovsaftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti indebærer at hæve hastighedsgrænsen fra 70 km/t til 80 km/t for lastbiler uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje. DTL, der har arbejdet kraftigt for sagen, er tilfreds.

Der er som følge af aftalen afsat de omkring 30 mio. kr., som skal finansiere en nedskiltning af hastigheden på de vejstrækninger, der ikke er egnet til den højere hastighedsgrænse. En forhøjelse af hastighedsgrænsen for lastbiler på alle veje uden for tættere bebygget område til 80 km/t vil nemlig ifølge Vejdirektoratet kræve, at hastighedsgrænsen nedskiltes på de vejstrækninger, der ikke er egnet til den højere hastighedsgrænse.

Og forhøjelsen hilses med tilfredshed hos DTL: - En øget hastighed på statens landeveje for lastbiler fra de lovbefalede 70 km/t til 80 km/t har gennem mange år været en mærkesag for DTL, siger Erik Østergaard, og fortsætter:

– DTL mener også, at erhvervet kan have fordel af en sådan ændring af de faste hastighedsgrænser for store køretøjer. Vi er desuden overbeviste om, at nettoresultatet på trafiksikkerhed vil være positiv, da ensartede hastigheder i sig selv skaber mere ro, naturligt flow og færre hasarderede overhalinger i trafikken.

DTL opnåede i 2016, at lastbiler kunne få lov til at køre med samme hastighed som privatbiler på omfartsveje i tættere bebygget område. En åbning, der indtil nu ikke har afstedkommet negative påvirkninger af trafikafviklingen og ulykkesstatistikkerne. Nu er turen så kommet til landevejene, hvor lastbilerne i rigtig mange år har været begrænset af max. 70 km/t., mens privatbiler har måttet køre 80 km/t.

Styrkelse af politiets indsats på tungvognsområdet

Med finanslovsaftalen sker der også en styrkelse af politiets indsats på tungvognområdet. Der afsættes 5 mio. kr. i 2019, 10 mio. kr. årligt i 2020 og 2021 og 15 mio. kr. i 2022 til formålet. Den styrkede indsats vil bl.a. blive målrettet de områder, hvor politiet vurderer at kunne finde ”uordnede forhold” på transportområdet. Der vil således blive anvendt en risikobaseret tilgang til kontrollen med fokus på de steder, hvor uordnede forhold typisk forekommer, f.eks. på rastepladser og i forhold til internationale transporter, fremgår det aftalen.

Erik Østergaard: - Dette er også resultatet af den forespørgselsdebat, der var i Folketinget for nylig, og hvor der skete en enstemmig vedtagelse i Folketinget om at stramme gevaldigt op på kontrollen. Jeg er desuden glad for, at regeringen og Dansk Folkeparti nu er enige om, at Danmark i EU bl.a. skal arbejde for at dæmme op for systematisk misbrug af cabotagekørsel, som undergraver ordnede forhold på det danske arbejdsmarked.

Forbud mod lastbilsoverhalinger udvides

Til gengæld har regeringen og Dansk Folkeparti besluttet, at lastbiler samt lette og tunge vogntogs mulighed for at overhale på tosporede motorveje fremadrettet skal begrænses på yderligere 270 km af landets 2-sporede motorvejstrækninger. Formålet er ifølge aftalen at skabe mere ro i trafikken på en række 2-sporede strækninger med høj trafikintensitet. Der afsættes 15 mio. kr. i 2019 til Vejdirektoratets arbejde med skiltning af overhalingsbegrænsningen på de statslige motorvejsstrækninger.

Erik Østergaard: - Jeg skal ikke lægge skjul på, at der hverken er faglige eller saglige begrundelser for ønsket om at begrænse lastbilers overhalingsmuligheder. Vi har noteret, at det er den politiske virkelighed, vi lever i. Men vi må kræve, at der efter en periode foretages en analyse af effekten af denne begrænsning i lastbilers bevægelighed.



Kilde: Dansk Transport og Logistik

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google Tweet This
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.13 sekunder
24,545,495 Unikke besøg