Transport 2019
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 9

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Nettog Hobby
Taxi 4x27 har normale taxapriser udenfor København
TaxiDe seneste dages fokus på taxapriserne i København har fået mange til at tro at vores københavnske takster også gælder i provinsen. Det gør de ikke!

Taxi 4x27 opererer i dag i flere byer, herunder Aarhus og Odense. I Aarhus er priserne stadig de ”gode gamle” priser og i Odense ligger priserne markant lavere end hos konkurrenten TaxiSyd/Odense. I Aarhus og Odense er der stadig 25% rabat på kilometertaksten visse tidspunkter, når man bestiller sin taxi hos Taxi 4x27! Så man kan ikke med rimelighed påstå at Taxi 4x27 er dyrest i disse byer – tværtimod!

Der er derfor givet et ufuldstændige billede af priserne i medierne og på Facebook da man kun har talt om Taxi 4x27s priser i København. Vi har derfor været inde og kigge på de forskellige selskabers priser i Aarhus og Odense og sammenlignet med vores egne priser der:


Som det ses er er TaxiSyd og Dantaxi 4x48 faktisk er dyrest i begge områder!

Hvorfor er der forskel på taxapriserne i København og provinsen?

En af årsagerne til de højere priser i København er, at der er sat 500 biler ekstra på gaden i København. Det presser chaufførernes indtjenning og det ville betyde en lønnedgang på 25%, hvis ikke priserne var reguleret op – 500 biler betyder nemlig at antallet af biler er 25-30% højere end i 2017. Chaufførernes lønninger var ikke de højeste i forvejen, hvor chaufførerne skal knokle langt mere end 7,5 time om ugen for at holde en anstændig løn. Vores højere priser er derfor et modsvar på de tab de har haft som konsekvens af de mange ekstra biler.

Nu skal vi operere på samme måde som fly- og hotelbranchen

Det ér blevet dyre at køre taxi og mange synes at det er en “urimelig” pris, men man glemmer at politikerne har ønsket at “liberalisere” branchen. Alle ved at flypriserne stiger om sommeren og ved højtider, når der er travlt. Alle ved at hotelpriser 2 og 3 dobles når der er konferencer og at hverken låsesmed eller VVS mand er billige at tilkalde kl 2 om natten. Det er sådan konkurrence virker. Men sådan har det ikke været i taxibranchen i over 100 år i Danmark. Det er derfor en stor omstilling – nærmest revolution når Folketinget vælger at opsige den sociale pagt samfundet har haft med taxibranchen.



Den sociale pagt er ophævet af FolketingetDen sociale “pagt” i den gamle lov, betød at antallet af taxier blev holdt nede, mod at de så skulle køre under en lav maksimaltakst. Det er nu ophævet af regeringen med den nye taxilov. Det er politikernes ønske – ikke Taxi 4x27s og – lader det til – slet ikke forbrugernes ønske. Forbrugerne står uforstående over at mormor eller farmor skal det dobbelte eller mere for at komme hjem efter julefesten eller til nytår.

Men det er altså det man – politikerne – har ønsket, udfra en ideologisk holdning om at “markedskræfterne” skal styre.

En chauffør skal også have mad, betale husleje og give sin børn tøj på!

Men en chauffør skal kunne betale husleje, tøj og mad, så når omsætningen skal deles mellem flere biler, så må prisen gå op, hvis de stadig skal have en rimelig løn. Chauffører er provisionslønnede og ca. 2/3 af prisen på turen går til chaufførens løn, feriepenge etc. Så når omsætningen går ned, så får de mindre i løn.

Provinsen er endnu ikke ramt

Der er kun kommet meget få nye taxier på gaden i provinsen. Derfor er chaufførernes løn ikke kommet under pres på samme måde og derfor har vores vognmænd i de pågældende byer valgt at fastholde priserne indtil videre.

Kilde: Taxi 4x27
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.