Transport 2019
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Dtl magasinet
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Nettog Hobby
Spar miljøgebyret – vælg regummierede dæk
Nyhed300 kr. sparet pr. køretøj på nye dæk – det kan godt blive til en pæn, årlig besparelse på den samlede flåde. Vælger du regummierede dæk, sparer du nemlig miljøgebyret på 75 kr. pr. dæk – og samtidig sparer du miljøet for en stor belastning.


I Danmark bliver alle nye lastvogns- og busdæk pålagt et miljøgebyr på 75 kr. pr. dæk. På regummierede dæk betales der derimod ikke miljøgebyr, hvis man kan påvise, at dækket er hentet i Danmark, hvor afgiften har været betalt én gang (da dækket var nyt).

”I Danmark har vi en helt unik returtagningsordning, hvor man betaler miljøgebyr på alle nye dæk. Gebyret er med til at finansiere, at brugte dæk bliver indsamlet og enten genanvendt eller destrueret, så vi holder dækket i et lukket miljø-kredsløb,” fortæller produktchef Niels Nielsen fra Bridgestone.

Fabrikschef David Galvin fra Bridgestones regummieringsfabrik Tobøl supplerer: ”Man kan vel sige, at miljøgebyret er en slags adgangsbillet for hver enkelt, nyt dæk for at komme med i returtagningsordningen, og så kan man vælge at bruge dækket én gang og kassere det, eller man kan vælge at genbruge det. Akkurat samme princip, som vi kender fra vores flaskepantsystem.”

Sporing af hvert enkelt dæk gennem hele dækkets levetid
Hver måned rapporterer Tobøl til Dækbranchens Miljøfond, hvad de har hentet, hos hvem og hvornår, fortæller David Galvin: ”Det bliver nøje kortlagt, hvor dækkene kommer fra, og hvert eneste dæk kan spores helt tilbage til kunden. Det er også jo en sporing, som SKAT er interesseret i – bliver der fx importeret dæk fra udlandet, uden at der betales afgift, så kan vi spore det, når dækket afhentes.”

Få dine egne karkasser retur med ny slidbane
Sporingen af hvert enkelt dæk tjener også et andet og mere kunderettet formål, fortæller David Galvin: ”Mange af vores kunder vil gerne have lige præcis deres egne karkasser retur, når de er blevet regummieret, eller de vil have dokumentation for, at deres kasserede dæk deponeres forsvarligt. Vi kan levere begge dele.”

Sidste år hentede Tobøl ca. 30.000 dæk hos sine kunder. ”Vi henter også dæk hos kunder, hvor det måske bare er 20 dæk, vi skal afsted efter. Vi tjener ikke på at indsamle dækkene, men sikrer, at de ikke bare smides ud,” siger David Galvin.

Regummierede Bandag-dæk til alle formål og kørselsforhold
Bridgestones regummierede dæk fra Tobøl sælges under navnet Bandag. De fås lige som nye dæk i en lang række mønstre til alle formål og kørselsforhold, fortæller Niels Nielsen: ”Alle Bridgestone-dæk fås også som Bandag, så er man fx glad for R-serien, så kan man få Bandag-dæk med samme mønster.”

Beregn dine besparelser
Er du nysgerrig efter at vide, hvad du kan spare på Bandag-dæk i forhold til nye dæk? Beregn dine besparelser på bandag.eu/savings-calculator.

Kilde: Bridgestone
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.