Transport 2019
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Ulykke Patientforeningen
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Arbejdstilsynet
Amukurs.dk
Job i Transport
Nordsjaellands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Nettog Hobby
FDL om EU´s kommende vejpakke: Gode intentioner, men uden effektiv kontrol, går det galt
NyhedMed det, der foreløbig er sluppet ud om EU´s ny vejpakke, ligner det i store træk skridt i den rigtige retning. Men der er ikke desto mindre al mulig grund til at stille spørgsmålstegn ved, hvordan man herhjemme vil kontrollere, at tingene foregår efter bogen. For den hidtidige danske kontrol har været alt andet end tilfredsstillende, og hvis ikke kontrol-indsatsen skærpes betydeligt, vil snyderiet ikke blot fortsætte, men måske tilmed blive endnu værre, end det er i dag.


Selv om FDL håbede på mindre, er fem karensdage for cabotage-kørsel, trods alt et fremskridt, og det er også positivt, at man vil postkasseselskaberne til livs, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Udstationering, med en enkelt undtagelse, skal omfatte al international kørsel. Undtagelsen er bilateral kørsel, hvor der tillades én tredjelandstur på hjemvejen, eller to, hvis man har fået monteret den ny smart-tachograf. Men det store spørgsmål bliver uden diskussion, hvordan man vil forbedre kontrollen i Danmark.


Hidtil er mange af de penge, der oprindeligt var afsat til en forbedret kontrol-indsats, blevet brugt i forbindelse med andre politimæssige opgaver, og det er bestemt ikke acceptabelt. Det samme gælder de midler, der har været afsat til bekæmpelse af den sociale dumping. Her fortsætter den sociale dumping med uformindsket styrke, så der er mere end rigeligt at tage fat på for såvel justits- og transportministeren som for de ansvarlige myndigheder for kontrollen, siger Jens Groot.


Er det positivt at bibeholde de nuværende cabotage-regler, selv om der indføres en 5 dages karensperiode, i et forsøg på at bekæmpe den systematiske cabotage-kørsel? Nej det er det ikke, når man kender til problemerne med at kontrol. Der indføres cabotage-regler for vejdelen af kombineret transport. Er det positivt? Nej det er det ikke, for også her er kontrollen ineffektiv, og det samme kan vi sige om nye regler omkring udstationering af chauffører.


Fortsat forbud mod ugehvil i lastbilen, dog lempes reglerne så der kan holdes 2 efter hinanden følgende refuserede ugehvil i førerhuset, kan være fornuftig beslutning, også her er manglende kontrol et stort problem. Regler for varebiler i international transport, lyder positivt, men hvad med kontrollen? De seneste dages belysning af politiets håndhævelse af udenlandske lastbilchauffører spirituskørsel og de dårlige undskyldninger for, hvorfor loven ikke håndhæves, øger bekymringen.


Kilde: Frie danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.