Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
København afslører lønsnyd for flere hundrede tusinde kroner hos Intervare A/S
NyhedKommunens kontrol viser, at Intervare A/S på tre måneder har underbetalt seks chauffører med 419.000 kroner. Beløbet kræves nu efterbetalt, og kontrollen udvides til at omfatte alle chauffører, der har leveret varer, siden kontrakten blev indgået i 2017

Grov underbetaling, manglende ferie og arbejdsdage på op til 12 timer med tunge løft og tonsvis af kasser, der skal slæbes op ad trapperne til de øverste etager i byens ejendomme.

Det er nogle af de kritisable forhold, som Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping har afdækket hos Intervare A/S, der leverer varer til ældre, handicappede og andre københavnere, der ikke selv kan klare de daglige indkøb. Kontrollen blev sat i gang efter afsløringer af problematiske arbejdsforhold hos Nemlig.com, der er ejet af Intervare A/S.

Overborgmester Lars Weiss (S) ser med stor alvor på sagen.

Det er fuldstændig uacceptabelt, at man løndumper og udnytter mennesker, der hver dag knokler med at levere varer til vores mest udsatte borgere og for at forsørge deres egne familier. Det vil vi ikke finde os i her i København”, siger Lars Weiss.

Kontrollen viser, at de seks chauffører, der fast betjener Københavns Kommune, er blevet underbetalt for gennemsnitligt 23.300 kroner om måneden i kontrolperioden, der dækker januar, februar og marts 2021.

Kommunen kræver nu, at Intervare A/S efterbetaler chaufførernes manglende løn inden for 10 arbejdsdage. Desuden udvider kommunen nu kontrollen til at omfatte alle chauffører, der har leveret varer i hele kontraktperioden. Kommunen har endnu ikke det fulde overblik over, hvor mange chauffører det drejer sig om, men ca. 2.100 københavnere er visiterede til få bragt varer ud på ordningen.

For overborgmesteren er det afgørende, at alle chauffører bliver kompenseret for den løn, de er blevet snydt for.

Vi vil med kontrakten i hånden sikre, at Intervare A/S giver deres ansatte ordentlige løn- og arbejdsforhold – for sådan skal det være, når man løser opgaver for Københavns Kommune. Derfor er det nødvendigt, at vi udvider kontrollen, så vi kan sikre, at alle chaufførerne, der har kørt for Københavns Kommune, får den løn, de har ret til”, siger Lars Weiss (S).

Som en del af den nye udvidede kontrol har Intervare A/S fået 10 arbejdsdage til at levere dokumentation for alt chaufførarbejde, der er udført siden kontraktstart i 2017. Derudover skal Intervare A/S fremlægge en plan for, hvordan chaufførerne fremadrettet sikres overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår, og at alle nødvendige forsikringer og myndighedstilladelser er på plads.


Fakta om Københavns Kommunes kontrol:

Københavns Kommune vurderer, at chaufførerne arbejder op til 12 timer om dagen og på den baggrund er blevet underbetalt med 23.300 kroner om måneden i gennemsnit.

Det svarer til en årlig underbetaling på over 279.600 kr. pr. chauffør, og over 1,68 mio. kr. pr. år tilsammen for de seks chauffører, der fast betjener Københavns kommune. Alle beløb er inkl. alle tillæg og indirekte lønomkostninger som feriepenge, feriefridage, søn- og helligdagsbetaling og pension m.v.

Det høje beløb fremkommer bl.a. fordi overenskomsten giver ret til overarbejdstillæg på op til 100 pct. af lønnen for de mange overarbejdstimer, og at der tilsvarende skal betales pension, feriepenge mv. af hele lønnen.

Fem ud af de seks chauffører har ikke holdt én eneste feriedag i 2020 eller 2021. Det svarer til halvanden måneds ekstra arbejde hvert år.

Intervare A/S har heller ikke tegnet lovpligtig arbejdsskadeforsikring for det udførte chaufførarbejde.

Halvdelen af de biler, Intervare A/S har benyttet i kontrolperioden til at betjene Københavns Kommune, har desuden kørt uden lovpligtig godkendelse og registrering hos Fødevarestyrelsen til at transportere fødevarer.

Intervare A/S har ikke fremlagt dokumentation for chaufførernes arbejdstid. Derfor er beregningerne baseret på indsatsteamets målinger af, hvor mange leveringer chaufførerne kan lave pr. time sammenholdt med, hvor mange leveringer der i snit skal laves på en hel arbejdsdag. Dertil kommer chaufførernes egne udsagn om arbejdstid, tidsangivelser i kontrakten og observationer om starttid på lageret.

Kommunens kontrol er en kombination af besøg på Intervare A/S lager og i varebilerne samt dybdegående interviews med lagermedarbejdere og chauffører. Der er også stillet krav om fremlæggelse af dokumentation for chaufførernes løn- og arbejdsvilkår.

Kilde: Københavns Kommune
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.