Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
FDL - VAREBILSCHAUFFØRERS UOPMÆRKSOMHED FØRER TIL ULYKKER
NyhedVarebilschauffører arbejder uden tacografkontrol med kører og hviletid

Varebilschauffører kontrolleres kun elektroniske af automatisk trafikkontrol AKT

Frie Danske Lastbilvognmænd FDL snakker ikke uden om, heller ikke i forhold til varebils- ulykker. Tidens moderne varebil kører arbejdskørsel helt uden kontrol- muligheder med arbejdstid og køretid, ingen ved hvor længe chaufføren har været på arbejde ej heller hvor længe han har siddet ved rattet. Det er ikke kontrollerbart uden en monteret Tachograf.

I Danmark er vægtgrænsen for et Tachograf lovkrav en totalvægt på over 3.500 kg. for alt erhvervstransport inden en Tachograf skal monteres. Ligeledes er chauffører der kører i varebil med en totalvægt under 3.500 kg. fritaget for kørehviletids bestemmelserne. Det betyder vognmand og chauffør selv skal afgøre om det er forsvarligt, det de kører og laver. Er 2 l Coca-Cola til en nonstop tur til Sydfrankrig ok og forsvarligt?

Frie Danske Lastbilvognmænd FDL har den overbevisning, skal Danmark have styr på Erhvervsmæssig varevognskørsel under 3.500 kg. Skal vægtgrænsen for montering af en Tachograf sænkes til samme vægtgrænse som kravet i varevognsdirektivet for godstransport mod fremmed regning 2.000 kg. Så er det muligt for kontrollanterne elektronisk at konstaterer hvordan den erhvervsmæssige varevognskørsel faktisk er foregået.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.