Navigation
Besøgende
» Gæster online: 5

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
LØNDUMPING I EN PÆN INDPAKNING !
DebatDer er blevet foretaget en "tilbage justering" af "Godskørselsloven !

Den er heldigvis nu,- næsten som den var,- FØR den famøse "NORTRA-DOM" !

Så har vi fået en ny lov om mindsteløn,- til chauffører,- når der køres på Dansk jord !

Her har man faktisk fastsat,- at timelønnen SKAL være på mindst 168 kr. !


DETTE SKAL VÆRE GÆLDENDE FOR ALLE,- - -UANSET NATIONALITETEN !

Jeg skriver dette indlæg,- vel vidende at det nok ikke øger min popularitet,- samt at jeg nok ender med at blive farvet "dybrød".  NÅ,- men jeg fatter altså ikke,- at man har "godkendt" den del af  KRIFA´s  overenskomst,- der gælder for ture med overnatning.  Her vil jeg undlade at komme med tal for både det ene og det andet,- da man jo kan opstille sådan et regnestykke så facit bliver præcis det,- man skal bruge.  Det virker ihvertfald som om,- at det er det man har gjort,- da man "godkendte" den overenskomst.

I min lille verden,- er der flere forhold der ikke stemmer helt !  Vi taler om en overenskomst,- der anvendes til chauffører,- der  "ligger ude" i forbindelse med jobbet.  De møder ind på arbejde,-og har så ansvaret for køretøjet fra start til slut,- i forbindelse med den,- eller de,- opgaver man skal udføre,- og senere vender hjem.  Forestiller vi os lige,- at en chauffører skal udføre en opgave,-der betyder at han / hun er afsted i eksempelvis 6 døgn,- fra Søndag aften til Lørdag formiddag. Så vil han / hun få en skattefri betaling for et "udedøgn" hver gang der er gået 24 timer,- fra turens start.

MEN overenskomsten siger 55kr. i timen, -for samtlige timer turen varer,- hvilket udløser noget man kalder for "døgnbetaling". Her vil beløbet så blive 55 kr. ganget med 24,- og giver 1320 kr. Der er i min lille verden  MEGET stor forskel på en timeløn på 55 kr. og så den timeløn myndighederne har fastsat,- nemlig 168 kr. i timen ?  Omregner man så denne døgnbetaling til en 8 timers arbejdsdag,- vil timelønnen blive præcis 165 kr. i timeløn,- og det er vel tæt nok til,- at man acceptere dette.  MEN,- så chaufføren jo samtidig på arbejde UDEN LØN,- i resten af timerne,- men stadig med ansvaret for køretøjet.

De skattefrie diæter er 532 kr. for et døgn,- altså 24 timer.  og det burde betyde,- at når man kan omregne en "døgnbetaling",- så burde man også omregne diæterne.  Holder vi os til en arbejdsdag på 8 timer,- som giver det resultat,- at myndighedernes fastsatte timeløn rammes,- så bør man vel også omregne diæterne.  Så kommer vi frem til,-at de 532 kr. skal divideres med 24,- og her er resultatet 22,166 kr. i timen,- som chaufføren så skal have i de 8 timers arbejde han /hun får løn for,- nemlig 177,33 kr.  Samtidig må vi konstatere,- at chaufføren arbejder i 8 timer med løn,- og dertil16 timer uden løn.

Dette indslag,- og mine simple regnestykker,- er baseret på det faktum,- at myndighederne i Danmark jo HAR fastsat den timeløn på 168 kr. som skal være mindsteløn ved kørsel på Dansk jord,-i henhold til den nye lov om,- som IKKE kun må være gældende for udenlandske chauffører,- i henhold til en gældende EU-lov om forskelsbehandling.  Desuden vil jeg påstå,- at der sandelig ikke er mange chauffører, -der har en arbejdsdag på kun 8 timer.  Derfor kan mine regnestykker hurtigt vise sig,-at være for positive i forhold til virkeligheden,- og blot to timers arbejde mere,- vil gøre timelønnen mindre.


RET  MANGE  MÅ  FØLE   SIG   "RØVRENDT"   !
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.