Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
HVORDAN PASSER DETTE HER,- - - MED VIRKELIGHEDEN ?
Debat
Problemerne omkring transportbranchen i EU,- - -har mange "ansigter" !

På "højt plan",- arbejdes der i mange retninger,- -tyder noget på !

Der er mange diffuse tiltag på vej,- -med mange diffuse "dagsordner" !

SÅ,- hvor seriøst skal man tage disse mange tiltag ?


HANDLER DET OM MENNESKER,- - -ELLER HANDLER DET OM PENGE ?

Det blive dag for mere svært at gennemskue,- hvad det er man reelt forsøger at komme frem til. De mange forskellige interesser man bringer frem i lyset,- peger desværre på det samme,-uanset hvor man kigger hen. MEN, -som altid,- er det hele "pakket ind" i snedigt sammensatte tekster,- der reelt kan betyde alt andet,- end det der faktisk står skrevet. De fleste tekster har fat i mange forhold,- uden dog at pege på "det virkelige liv" i transportbranchen.

Ser vi på de mange "interessegrupper",- der tæller virksomheder med verdensomspændende markeder,- så er budskabet her,- at man vil fremstå som "menneskelige" og undgå at blive "stemplet" som griske og umoralske. Det plejer at "veje tungt",- når de store på arbejdsmarkedet "fører sig frem",- og alle glemmer derefter det videre forløb. Flere af de nævnte virksomheder,- i de næste parafsnit i dette indlæg,- der pludselig står frem med en "fremtidsvision",- er nok ikke helt så "uskyldige",- som de vil have os til at tro
.

Gruppen af 11 førende transportkøbere og transportleverandører, der beskæftiger sig med ansvarlig trucking - BMW Group, H&M Group, IKEA Supply AG, A. P. Møller - Mærsk, PostNord, Raben Group, Scania, Volkswagen, Volvo Cars, Volvo Group og XPO Logistics - har udgivet Truck Transport Social Guidelines. Dette er det første skridt i et samarbejde om at forbedre de sociale forhold for lastbilchauffører i vejtransport- og logistiksektoren i hele Europa.

I retningslinjerne for sociale forhold fastlægges fælles standarder, som parterne blev enige om at overholde i deres aktiviteter og de fælles forventninger til leverandører og underleverandører. Dokumentet afspejleren fælles forpligtelse med hensyn til lastbilchaufførernes arbejdsvilkår med hensyn til tvangsarbejde, børnearbejde, chikane, arbejds- og hviletider, aflønning, ydelser, ikke-forskelsbehandling, foreningsfrihed og kollektive forhandlinger, sundhed og sikkerhed, disciplinær praksis, adgang til faciliteter, hvile og rekreation samt faciliteters krav
.  

Med tanke den debat der for tider raser,- omkring visse Østeuropæiske landes holdning til "mobilitets-pakken",- kan man kun krumme tæer og ryste på hovedet,- over forslag om at udvide EU,- med flere lande med flere "billige løsninger".  Det  ER jo netop disse "billige løsninger" der er hele grundstammen i transportbranchens mange problemer,- her og nu.  Mobilitets-pakken er et tiltag der KUNNE gå "hånd i hånd" med det tiltag der netop er omtalt tidliger i dette indlæg,- dog med en noget anderledes dagsorden.  Det er meget svært at forstå,- at der kan være SÅ stærke kræfter,- der arbejder for at "fede sig"  på andres bekostning,- uden hensyn til etik og moral. 
 
De 11 "medlemmer" i gruppen af verdensomspændende virksomheder,- har naturligt nok et mål,- der sikre dem en "fed forretning".  Og de nuværende medlemslande,- der kæmper hårdt for at få ændret dele af "mobilitets-pakken",- tænker også mere i penge,- end i mennesker.  Tilbage har vi så medlemmerne i Europa Parlamentet,- der reelt ikke har en pind forstand på "den virkelige verden",- ja de har også en "dagsorden", -nemlig at beholde "taburetten" og den "fede hyre".  Husk på,- at medlemmerne i Europa Parlamentet jo ikke selv bliver aflønnet efter "hjemlandets satser",- men efter satserne der gælder der´ hvor de udføre deres arbejde.  Det KUNNE være årsagen til,- at man nu vil arbejde på at øge antallet af medlemslande i EU,- med flere at de såkaldte "Østlande" :

Det er kun i EU-landenes egen interesse, at Albanien og Nord Makedonien hurtigst muligt bliver indlemmet i den europæiske union. Ellers står lande som Rusland og Kina klar i kulissen til at hjælpe de Vest-balkanske lande med alt fra milliardlån til corona vacciner, som vi har set det i den seneste tid. Og det er ikke noget, der ligefrem gør resten af Europa til et mere sikkert sted at være. Det er budskabet fra Sloveniens premierminister, Janez Jansa, som i sidste uge overtog EU-formandskabet.

Europa-Kommissionen har blandt andet udarbejdet en investeringsplan på omkring 77 milliarder kroner, der skal hjælpe landene på Vestbalkan – der også tæller Serbien, Bosnien-Hercegovina, Kosovo og Montenegro – med at udvikle deres eget indre marked. Det skal forberede dem på en dag at blive en del af EU’s indre marked.


- Jeg forstår ikke de lande, som er imod en udvidelse. Jeg forstår ikke deres ræsonnement, men det bliver vi nødt til at have en debat om, siger Janez Jansa. Det samme gør Europa-Parlamentets formand, David Sassoli. Det her handler om at beskytte alle europæiske borgere, så hvem kan være imod at styrke Europas sikkerhed?

SÅ !  "Nomade chauffører",- "Social Dumping",- "Slaver",- "Forurening" og "Diffus skattefrihed",- - KUNNE ende med at blive udryddet ?  MEN,- hvordan skal vi bliver overbevist om,- at det virkelig ER dette man nu vil arbejde seriøst på ?

MON  ET  STØRRER  EU   VIL  VÆRE   ET   "BEDRE"   EU  I   FREMTIDEN   ?
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.