Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
"KLASSEKAMPEN" LEVER FORTSAT I LILLE DANMARK !
DebatER man noget,- så kan man stort set ALT !

ER man ikke noget,- så kan man stort set intet !

"Lobbyisme" og "særinteresser" har efterhånden taget "fuld kontrol" !

OG,- "den der smører godt,- han kører godt",- har fået helt ny betydning !


DETTE UDLØSER EN FÆL MISTANKE !

Dette indlæg vil nok fylde lidt,- da der jo er ret mange faktorer,- der skal tages med.  Her gælder det både de faktuelle faktorer og de mere  "teoretiske faktorer",- de sidste er der nok flest af. Dog skal det ikke være nogen hemmelighed,-at ikke bare findes mange love og regler,- med sandelig også mange "fortolkninger" og "forståelser".  Det er nok ikke ventet at jeg nu nævner "Den Danske Model",- som alle jo bare elsker,- og vil værne om.  Desværre hører vi mest fra dem der ønsker at afskaffe "Den Danske Model", -og det er efterhånden også "den lejr" der får mest trumfet igennem.

Jeg brugte begrebet  "klassekamp" i overskriften,- fordi jeg personligt mener,- at der fortsat eksisterer en "klassekamp",- om ikke andet,- så her i lille Danmark.  MEN,- når vi så kigger ud i Europa,- må det være tydeligt for enhver,- at "klassekampen" er så intens at man kun må tage sig til hovedet.  Her glemmer alle,- også i EU-Parlamentet,- at der i "ROM-TRAKTATEN" klartog tydeligt står anført,- at ingen medlemslande på drage fordel,- på bekostning af andre medlemslande.  Dette betyder i min verden klart,- at den grove udnyttelse af lønmodtagere fra de Østeuropæiske medlemslande,- netop IKKE lever op til denne "beskyttelse" i ROM-TRAKTATEN. 

De meget udskældte "Øst-lande" kæmper naturligvis for at opnå mest muligt,- nu da er en del af EU.  Det er nok også mest rimeligt,-at vi nu peger på de suspekte virksomheder i Vesteuropa og i Skandinavien,- der har øjnet en mulighed for at "drage fordel på bekostning af andre",- og således underminere de resultater man har opnået med flere årtiers "klassekamp",- specielt i lille Danmark.  Dette ses tydeligt i den nuværende kamp om "overenskomster",- hvor man reelt ikke kan opnå andet end en splittelse af lønmodtagerne,- samt at  "Den Danske Model" ender med at blive slagtet,- og således åbne op for regulær gammeldags udnyttelse af arbejdskraften.

For tiden er vi vidner til en debat omkring løn til chauffører,- der udføre transportopgaver i Danmark,- hvor der findes et hav af "fortolkninger" om det der reelt er gældende.  Her svigter man totalt,- ved ikke at skære igennem og melde ud,- at SÅDAN er disse regler,- og dermed basta.  De mange divergerende opfattelser vil kun skabe endnu mere forvirring,- og utryghed hos alle. EU´s nye holdning til  "fair konkurrence på lige vilkår",- har man angiveligt ikke taget højde for endnu,- hvilket nok kan ende med en del ,overraskelser hos mange,- inden længe.

Det bedste der nok er hændt,- er nok løsningen med,- at alle skal aflønnes  "på niveau" med de mest toneangivende overenskomster for området",- som der står skrevet.  Dette bliver lidt "plumret" af,- at der også har været meddelelser om,- at Færdselsstyrelsen har fastsat en timeløn på 168 kr. ved kørsel i Danmark.  Her er der nu sat fokus på,- om dette både gælder for de udenlandske chauffører,- og for de Danske chauffører ?  Med henvisning til EU-lovgivningen om forskelsbehandling,- burde der ikke være tvivl om,- at disse 168 kr. i timen,- naturligvis vil være gældende for ALLE.

Vi har netop fået et nyt "debatemne",- hvor man leder efter begrundelsen for,- at Færdselsstyrelsen har godkendt en meget omstridt overenskomst. Debatten bliver holdt i leve med flere argumenter,- samt af formodninger om,- at der her er tale om "urent trav".  Her burde det,- såfremt man fastholder den mindsteløn på 168 kr. som Færdselsstyrelsen er kommet frem med,-betyde at ingen overenskomster kan indeholde satser der væsentligt afviger fra dette udgangspunkt.  Sådan må det være gældende for samtlige "godkendte" overenskomster i Danmark.

Mobilitets-pakken indeholder et krav om,- at man skal være aflønnet efter de gældende satser,- i det land,- og på det sted,-man udfører sit daglige arbejde. Dette burde,-når det er indfasetom ca. 1½ år,- løse de fleste problemer omkring udnyttelse af  "billige løsninger",- og andet suspekt virke.  Dette sammenholdt med EU´s kampagne for at udrydde unfair konkurrence på baggrund af skattefrihed for dele af lønnen,- vil betyde en  "udligning" omkring levestandarden i flere Østeuropæiske medlemslande,- og være et skridt på vejen i forhold til teksterne i ROM-TRAKTATEN,- og sikre at ingen drager fordele på bekostning af andre.

Som omtalt,- så vil de mange diffuse "oplysninger"  omkring det der gælder og det der ikke gælder,- kun bidrage til at skabe usikkerhed,- og sikkert også skabe regulær uvenskab hos de mange chauffører,- der i dag ikke ved om de er  købt eller solgt,- - og JA,- det gælder også for en del vognmænd.  Her kan vi kun pege på myndighederne,- eller nok mere på den siddende regering,- der ikke sørger for at "melde klart ud",- at det ER sådan det er,- og sådan vil det blive ved med at være.

"Lobbyisme" synes at være et afgørende våben her, -og ofte fristes man til at tænke nogle "grimme tanker",- når man husker på at organisationen ITD klart og tydeligt har oplyst om,-at man har en liste med Politikere,- som man betaler "lommepenge" til,- når de varetager ITD´s interesser,-( typisk 200.000kr.om året)  Den første,- og indtil nu eneste,- der har indrømmet dette offentligt er den  kendte Politiker fra Venstre,- Kristian Pihl Lorentzen.  De store og de rige,- bruger økonomisk formåen i deres del af "klassekampen",- - tyder det fortsat på.

Det er særligt skaber forvirring hos mig personligt ER,- at selv efter d. 1. Juli 2021,- hvor mindstelønnen for Danske chauffører,- der udfører opgaver i Danmark,-jo trådte i kraft,- så kan man fortsat støde på annoncer om chaufførjob, -til lønninger der ligger væsentligt UNDER de krav der er indeholdt i loven om mindsteløn,- på Dansk jord,-faktisk også lavere end de gældende overenskomster !  Her viser man meget tydeligt at troen på en effektiv kontrol,- kan ligge på et meget lille sted, -og det faktum er virkelig sørgeligt,- -men desværre  også sandheden. 

Så mangler der bare lige det der med kontrol !  Hvem skal kontrollere for det ene,- og hvem skal kontrollere for det andet ?  Flere af de daglige forhold Politiet både kan og vil kontrollere,- JA,- det må de så bare ikke længere,- for det skal Færdselsstyrelsen.  Desværre tyder meget på,- i hvert fald indtil myndighederne svarer på min henvendelse,- at alle de områder der nu skal kontrolleres af Færdselsstyrelsen ,- der mangler man beføjelser og desværre også mandskab med erfaring. 


ERGO,- "når katten er ude,- danser musene på bordet"  !

ORDSPROGET :  " EN  ER  FOR  LILLE,- -OG  EN  ER  FOR  STOR",- - -LEVER  FEDT  FOR  TIDEN   !
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.