Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
Q8: Det skal være enkelt og lige for alle at betale for opladning af elbilen
NyhedFrem mod 2026 sætter Q8 lynladere til elbiler op på alle bemandede Q8-stationer. Ønsket er at gøre det lettere at lade elbilen på farten. Det betyder også, at ladestanderne skal kunne bruges af alle elbilister, og at prisen skal være lige for alle, og helt som når man tanker benzin, lyder det fra Q8.

Hvis endnu flere skal skifte benzinbilen ud med en model, der kører på el, skal det være let og tilgængeligt at lade for alle elbilister. Derfor skal det også være lige så let at betale for en opladning, som når man tanker benzin eller diesel, lyder det fra Q8. I løbet af de næste fem år vil de etablere lynladere til elbiler på over 100 bemandede servicestationer langs de danske veje. Ønsket er at sikre en ladeinfrastruktur, som alle har adgang til. En ladeinfrastruktur, hvor prisen på el ved alle ladestandere er uafhængig af den enkelte bilists eventuelle abonnementsaftaler, og hvor det er muligt for alle kunder at betale efter forbruget direkte på standeren med sit kort eller en app.

”Vi vil sikre et marked, hvor ad hoc betaling er tilgængelig for alle. Det skal ikke kræve, at man er med i en kundeklub for at lade sin elbil op hos Q8, og den vejledende pris skal være lige for alle – ligesom når man tanker benzin eller diesel. Ved at opsætte kortterminaler sikrer vi, at alle har lige muligheder for at betale ved standeren, og derfor vil vores ladestandere være tilgængelige for alle elbilister,” siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager i Q8 Danmark.

Når de første lynladere åbner for strømmen på Q8’s stationer, vil man kunne betale både med kort og med app’en Q8 Opladning. Uanset hvilken betalingsform man vælger, er det ikke forbundet med nogen merpris at lade, hvis man er kunde eller abonnent hos en anden operatør.

Mange aktører
Der er de seneste år kommet flere og flere aktører i markedet for opladning. Derfor har roaming – muligheden for let at benytte ladestandere fra andre operatører, selvom man kun har abonnement hos én operatør – også været højt på agendaen politisk og blandt danske elbilister. Men roaming er ofte forbundet med en ekstra udgift for den elbilist, der bruger ladestandere fra en anden operatør.

”Hvis flere danskere skal vælge el, kræver det, at vi arbejder sammen for at styrke ladeinfrastrukturen og gøre det let at lade. Det er en omfattende opgave, som kræver, at så mange aktører som muligt bidrager. Vores ønske er at sikre en ladeinfrastruktur, som alle har adgang til, og hvor man nemt kan betale efter forbrug direkte på standeren – med eller uden abonnementsaftale,” siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager i Q8 Danmark.

Landsdækkende udrulning af ladere starter i efteråret – også til private
Når tre Q8 servicestationer i hovedstadsområdet får lynladere til elbiler i efteråret, er det første skridt i Q8’s landsdækkende udrulning af nye lynladere. I 2022 bliver netværket udvidet med minimum 20 stationer.

Udover et landsdækkende netværk af offentligt tilgængelige lynladere på servicestationerne, lancerer Q8 også en løsning til hjemmeladning til private og erhverv uden abonnement, der skal gøre det enkelt at lade – uanset om man er hjemme, på job eller på farten.

Arbejdet med at styrke ladeinfrastrukturen er en del af Q8 og OKQ8 Scandinavias strategiske målsætning om, at alle deres aktiviteter samt de produkter, de sælger, samlet set skal være klimaneutrale i 2045.

Fakta

Fra start vil betalingsterminalerne acceptere Dankort, Visakort og Mastercard (EMV-kort) – og erhvervskunder hos Q8 kan bestille et brændstofkort, som kan bruges ved ladestanderen.
Forventningen er, at Q8 i løbet af første halvår 2022 kan tilbyde betaling ved lynladeren med alle Q8-kort.
Danske Q8 og svenske OKQ8 har en fælles målsætning om at etablere minimum 400 stationer og 1.100 ladepunkter med lynladere på tværs af de to lande frem mod 2026 i samarbejde.
Hver lynlader får to ladepunkter og kan kun bruges af elbiler, fordi hybridbiler kræver et særligt stik.
Lynladernes effekt kommer til at ligge på 150 kW, hvilket er væsentligt højere end de nuværende knap 50 kW på en almindelig hurtiglader. Det betyder, at en fuld opladning kan gøres på ca. en tredjedel af tiden ved en lynlader, alt afhængig af bilens og batteriets kapacitet.
Q8’s stationer på Ørestads Boulevard og Tagensvej i København, samt på Dynamovej i Herlev bliver de første Q8-stationer med lynladere.
I 2022 udvider Q8 netværket af lynladere med minimum 20 stationer.
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.