Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
DTL: Glædeligt at lovændring om kontrol af arbejdstid udsættes et halvt år
NyhedAf Ove Holm, Dansk Transport og Logistik.

En lovændring om arbejdstid bliver alligevel ikke fremsat i Folketinget i næste måned. Ændringen ville medføre, at kontrollen skulle overflyttes fra arbejdsmarkedets parter til vejsidekontroller udført af politiet og virksomhedskontroller udført af Færdselsstyrelsen. Glædeligt, at usikkerheden for vognmænd og chauffører manes til ro, mener DTL.

Lovforslaget bliver nu udskudt til fremsættelse i januar eller februar 2022. Det meddelte Transportministeriet officielt i går aftes, torsdag, efter et møde med branchen, herunder DTL - Danske Vognmænd, tidligere på dagen.

Det skyldes, at EU-Kommissionen, efter en dialog med den danske regering, forventes at anerkende, at Danmark kan fortsætte med at lade arbejdsmarkedets parter stå for kontrollen af arbejdstidsreglerne. Regeringen vil gå i nærmere dialog med FH og DA om den konkrete udformning af lov om arbejdstid.

- Der har været stor usikkerhed om konsekvenserne for vognmandsvirksomhederne og deres chauffører af det ret drastiske skifte i kontrollen fra arbejdsmarkedets parter og over til myndighederne, og det er meget glædeligt, at nu har vist sig ikke at være nødvendigt”, siger DTL - Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard, der samtidig roser såvel transportminister Benny Engelbrecht og embedsværket for at lytte til branchens reelle bekymringer.

- Det er stærkt, at den danske arbejdsmarkedsmodel på denne måde respekteres af EU-Kommissionen, og at der nu i ro og mag kan findes en god, praktisk løsning mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter i Danmark, siger DTL-direktøren og fortsætter:

- Vi ser i øvrigt frem til, at der holdes fast i den risikobaserede kontrol, der målrettes de virksomheder, som har alvorlige eller gentagne overtrædelser af køre-/hviletidsreglerne, og at vi undgår dobbeltstraf,” slutter Erik Østergaard.

Kilde: Dansk Transport og Logistik (DTL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.