Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
Billetkøb er for alle – DOTs app testes af kunder med særlige krav til tilgængelighed
NyhedAlle skal kunne købe deres billetter i DOT Billetter app – uanset nedsat syn eller andre fysiske udfordringer. Derfor har DOT relanceret DOT Billetter app’en med forbedret tilgængelighed, så den kan være nem at bruge for alle.

DOT, Din Offentlige Transport, vil gerne gøre det lettere for alle at købe billetter via app. DOT har derfor re-designet sin app, DOT Billetter app, som sælger billetter til rejsende på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Nu er bliver den testet af de kunder, der har mest brug for de nye features.

- Alle rejsende i DOTs område skal kunne bruge appen. Uanset om du har brug for læsebriller – eller har langt større udfordringer, skal DOT Billetter app være nem at bruge, og du skal kunne få den hjælp, du har brug for, mens du bruger appen, siger sekretariatschef i DOT, Din Offentlige Transport, Rune Jon Jensen.

Fra 23. juni i år skal offentlige mobilapplikationer leve op til EU’s tilgængelighedsdirektiv. Det stiller nye krav til apps og hjemmesider, hvad angår tilgængelighed for brugere, der lever med nedsat syn eller andre handicap. DOT igangsatte derfor en tilgængelighedsanalyse af den eksisterende DOT Billetter app i juni 2020 og har gennem det seneste år udviklet og re-designet DOTs app til information og billetkøb.

- Nu vil vi konfronteres med det virkelige liv. De forbedringer, vi har lavet, ser fine ud ”på papiret”, men vi vil også se, om de rent faktisk giver mening for brugerne. Det er et omfattende arbejde at tilpasse en så kompleks app som DOT Billetter app til tilgængelighedsfunktionerne, så vi har måttet prioritere i forslagene. Vi glæder os til at nu få brugernes respons og ud fra den justere appen yderligere, siger sekretariatschef Rune Jon Jensen.

Den re-designede app har fået en ny forside. Her er en overskuelig hovedmenu, tydeligere kontraster i det grafiske, mulighed for at forstørre al tekst med minimum 200% samt mulighed for at vælge at få indholdet læst op. For dem, der har en iOS telefon (iPhone), findes tjenesten ”show numbers”, hvilket kort fortalt betyder, at du via stemmen kan ”klikke” på knapper ud fra de numre, de tildeles.

Det er deltagere i DSB’s Handicap-panel og Movias Tilgængelighedsforum, der er med til at gennemføre brugertests og derved give feedback på den re-designede DOT Billetter app. DOT forventer at gennemføre disse tests i løbet af 4. kvartal 2021 og derefter opdatere appen i første halvår 2022.

- Vi har lagt stor vægt på at være på forkant med udviklingen og så hurtigt som muligt få tilpasset appen de nye tilgængelighedskrav. Forhåbentlig kan vores arbejde være til inspiration for andre, som udvikler samme type apps, og vi vil gerne sparre med andre organisationer, der står med de samme udfordringer, siger DOTs sekretariatschef Rune Jon Jensen.

FAKTA:

Om tilgængelighed i mobilapplikationer

Fra den 23. juni 2021 er der krav til alle offentlige mobilapplikationer om en bedre håndtering af tilgængelighed. Dette sker i “Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”, som Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med.

Når vi taler tilgængelighed i mobilapplikationer, betyder det, at brugere skal kunne bruge mobiltelefonens indbyggede tilgængelighedsredskaber.

iOS’ og Androids funktioner til “Tilgængelighed” er blevet mere modne i løbet af de seneste versioner af operativsystemerne, så det er blevet nemmere for udviklere at levere gode tilgængelighedsløsninger.

Det vurderes, at mellem en og halvanden million danskerean få glæde af digitale værktøjer med en høj grad af tilgængelighed. (Kilde: https://greenerpastures.dk/blog/android-udvikling/app-tilgaengelighed-et-spoergsmaal-om-holdning)

Sådan blev DOT Billetter app testet og udviklet for bedre tilgængelighed

På iOS blev telefonens tilgængelighedsværktøjer benyttet. På Android blev Google værktøjet Accessibility Scanner samt Android telefonens egne tilgængelighedsværktøjer benyttet.

Det blev DOTs app bureau, Monstarlab (tidligere Nodes), der løste opgaven med at re-designe og udvikle appen efter digitalbureauet Adapts anbefalinger. Adapts analyse pegede på forbedringspotentialer på en række konkrete punkter inden for kategorierne, opfattelig, forståelig, anvendelig og robust.

Kilde: DOT, Din Offentlige Transport
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.