Navigation
Besøgende
» Gæster online: 5

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
Aalborg Kommune - De sidste ture for de førerløse busser
NyhedDet er ikke kun julemåneden, der snart står for døren, det gør desværre også den sidste tur for de førerløse busser i Aalborg Øst. Den 30. november triller busserne ud på deres sidste ture på Astrupstien.

Vi markerer den officielle afslutning fredag den 26. november, hvor busserne og projektet siger farvel til Aalborg Øst med varm kakao, glögg og æbleskiver på Trekanten fra kl. 13.30 - ja, selv julemanden kører en tur med busserne med en slikpose til børnene kl. 14. Her lanceres også Aalborg Universitets udstilling "Livet i systemet", som præsenterer nogle perspektiver på den forandring, de førerløse busser har sat på lokalområdet, samt indbyder borgerne til at bidrage med deres perspektiver.



Pressen inviteres indenfor
Samme dag inviterer Aalborg Kommune pressen indenfor kl. 13, hvor der bliver mulighed for at få en tur med bussen, og interviewe repræsentanter fra både Aalborg Kommune, Holo, som opererer busserne og Aalborg Universitet, som har lavet en grundig evaluering af projektet.


30.000 kørte km med over 20.000 passagerer
Den 5. marts 2020 åbnede Danmarks første førerløse busser i Aalborg Øst for kun en uge efter at blive lukket ned sammen med resten af Danmark pga. corona.



Og corona har givet mange benspænd for de førerløse busser, som så mange andre steder har buskørslen været påvirket af afstandskrav, krav om mundbind, lokale smitteudbrud og operatører, der har været nærkontakter. Ikke desto mindre har busserne siden åbningen kørt mere end 30.000 km - svarende til ¾ gang rundt om jorden, og 87% af tiden har den kørt autonomt, altså helt selv. Mere en 20.000 passagerer har busserne haft med ombord, af hvem nogle har kørte med den flere gange, ja, faktisk har en gruppe borgere virkelig taget den til sig, som et dagligt transportmiddel, mens andre blot bruger den for sjov.


Mødet mellem teknologi og mennesker
Igennem en spørgeskemaundersøgelse udført af Aalborg Kommune viser det sig bl.a., at hverken brugere af stien eller passagerer i busserne føler sig utrygge over busserne på stien eller den nye teknologi som styrer busserne. Faktisk viser evalueringen foretaget af Aalborg Universitet, at borgerne i området måske har næsten for stor tillid til busserne, så de ikke nødvendigvis flytter sig for bussen, at de går ud foran den, fordi de ved, at den stopper eller at nogle endda bevidst kan finde på at 'drille' den til tider, ved at placere forskellige genstande på stien.



Heldigvis er det kun i få tilfælde. Det meste af tiden har mødet mellem borgerne og teknologien fundet sted i stor fredsommelighed. Spørgeskemaundersøgelsen viser desuden, at både brugerne af stien og passagerne i busserne grundlæggende har haft en god samlet oplevelse med busserne - dette gælder alle passagerne samt 4/5 brugere af stien, og flere borgere giver udtryk for, at de ville ønske at busserne ville fortsætte med at køre.


Teknologien
Selvom borgerne grundlæggende har været glade for projektet, har det dog alligevel krævet lidt tålmodighed af dem at bruge busserne. Der har været mange lærepenge ved at have med så ny en teknologi at gøre. Der er jo hele tre ingredienser for at få det til at spille: hardwaren - altså busserne skal kunne køre, softwaren skal virke upåklageligt for at kunne styre busserne, og så er vi mennesker og omgivelserne jo også stadig en del af ligningen.


At få godkendt køretøjerne, som jo er specialproducerede og ikke typegodkendte som alle andre biler, var en kamp i sig selv. Softwaren skal forstå, at den skal stoppe for alle mennesker - det har den klaret til fulde -, men ikke stoppe for bl.a. dalende blade og snevejr, det sidste har den ikke helt styr på endnu.



Endelig har busserne været selvkørende, men helt "førerløse" blev de aldrig. Der har igennem hele perioden været en operatør ombord, teknologien blev aldrig helt moden til at operatørerne kunne fjernes. Evalueringen fra Aalborg Universitet har dog også vist, at operatørerne har medvirket til at menneskeliggøre busserne, at være en slags vært og en autoritet i busserne. Spørgeskemaundersøgelsen viser også, at brugerne har været rigtig glade for operatørerne, men at størstedelen ville have brugt busserne, selv hvis ikke operatørerne havde været der.



Og hvad så nu med busserne? Ja, dem sender Holo faktisk på pension - det er nyere teknologier, de har fokus på nu.

Kilde: Aalborg Kommune
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.