Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
HVEM "KØRE MED KLATTEN",- - OG HVORDAN GØR DE DET ?
Debat"Godskørselsloven" er ret så afgørende på transportområdet i Danmark !

Det samme kan også siges om "overenskomsterne",- på transportområdet !

Det er også ret afgørende,- om man er berettiget til at få,- eller beholde,- "tilladelser" !

Her kommer "Færdselsstyrelsen" med ind i kampen !


DET HELE SKAL JO HELST GÅ LOVLIGT TIL !

Der er i gennem længere tid sket temmelig meget,- omkring flere forhold på transportområdet,- og det omfatter også en ny Dansk lov om mindsteløn ! Kravet og betingelserne for at kunne få,- eller beholde,- de såkaldte "vognmandstilladelser",- er noget man "holder styr på" hos Færdselsstyrelsen. Vi har mere end blot en enkelt forklaring på disse krav og betingelser,- men grundlæggende skal man som vognmand aflønne efter de mest "toneangivende" overenskomster på transportområdet.

Så langt,- så godt MEN,- den nye Danske lov om mindsteløn,- har ved en aftale mellem arbejdsmarkedets parter,- fået tilføjet et beløb på omkring 170 kr. i timen. Således er der altså både de såkaldte "godkendte overenskomster",- og nu også lønkravet i den nye Danske lov. Det er også blevet "slået fast",- at en overenskomst skal være "kollektiv" og "landsdækkende",- hvilket er noget jeg ikke kender til,- at man skulle have ændret på,- -men det forhold har jeg måske overset.

Problemerne med "alternativ løn" ER,- at dette på ingen måde kan anses for at være en overenskomst,- da der her IKKE er tale om en "aftale" der hverken kan være "kollektiv" eller "landsdækkende". Her taler vi naturligvis om de såkaldte "lokumsaftaler",- der anvendes som en konkurrenceforvridende løsning,- af vognmænd der ikke evner at drive forretning seriøst. Chauffører der lader sig nøjes med sådanne aftaler,- må jo ikke føle at deres arbejdskraft er mere værd.

Vi har også en anden form for "lønaftaler",- nemlig det der kendes som "lokalaftaler",- hvor en lokal afdeling af en fagforening,- laver disse særaftaler for det lokalområde afdelingen dækker. Faktisk så burde selve navnet "lokalaftale" sige klart og tydeligt,- at der her IKKE kan være tale om noget "kollektivt" eller noget
"landsdækkende",- men blot noget lokalt.

Kan det virkelig være seriøst,- at man kan tillade noget der ligger så langt væk fra de overordnede krav og betingelser,- når dette ofte er ringere vilkår,- end dem er står opført i overenskomsten,- man har aftalt mellem lønmodtagerorganisationer og arbejdsgiverorganisationer,- hvor resultatet kaldes for "Den Danske Model" ?


HER ER NOGET DER "HALTER" TEMMELIG MEGET !

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.