Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
echo "
Info fra Admin.


Admin : Grundet sygdom er der begrænset opdatering.";
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
Volvo FH med I-Save vinder på brændstoføkonomi i flere sammenligningstests
NyhedI flere sammenligningstests udført af uafhængige tyske lastbilmagasiner har Volvo FH med I-Save vist sig som vinder på brændstoføkonomi målt på kombinationen af diesel- og AdBlue-forbrug. Og det selv om den testede FH-lastbil ikke var udrustet med Volvos seneste opdateringer af brændstofbesparende udstyr.

I dag er vognmændenes fokus på omkostningerne til brændstof større end nogensinde. Ikke alene er prisen på diesel gået amok på det seneste, men transportvirksomhederne lider også under AdBlue-priser, der er mere end fordoblet.

- Når man investerer i en ny lastbil, er det vigtigere end nogensinde før at se nøje på lastbilens samlede energiforbrug, siger Peter Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks.

Vinder på brændstoføkonomi i flere tests
De store, uafhængige tyske fagmagasiner "Trucker" og "Transport" udførte for nylig sammenligningstests af Volvo FH 500 med I-Save mod andre store europæiske konkurrenters lastbiler. Volvo'en kom ud som vinder i begge tests på brændstoføkonomi, når man ser på det samlede forbrug af både diesel og AdBlue. På trods af det lave forbrug holdt Volvo’en også en meget høj gennemsnitshastighed i ”Truckers” test, og i ”Transports” test slog den endda konkurrenterne på hastighed.

- Volvos ingeniører har formået at kombinere høj hastighed med et meget lavt brændstofforbrug, hvilket er en fantastisk præstation. Man skal ofte vælge det ene eller det andet, men vi har bevist, at man kan kombinere økonomi og ydeevne, forklarer Peter Franzén.

- Endnu mere imponerende er det, at vi formåede at være bedst med hensyn til brændstoføkonomi i begge tests, selv om den testede FH-lastbil ikke var udrustet med vores seneste opdateringer af brændstofbesparende udstyr, der vil sænke brændstofforbruget med yderligere et par procentpoint!

Nye forbedringer sparer op til 13 % på de samlede brændstofomkostninger
Den testede Volvo FH var udrustet med såkaldt I-Save-specifikation. Det er en variant, der kombinerer forskellige drivline- og softwarefunktioner for at forbedre brændstoføkonomien mest muligt. Hjertet i I-Save er turbocompound-motoren, der gør det muligt at køre med lavere motoromdrejninger i højere gear i længere tid ad gangen. Med de nyligt lancerede forbedringer kan I-Save samlet bidrage med op til 13 % forbedring af brændstoføkonomien – sammenlignet med brændstofforbruget, da modellen blev introduceret i 2019.

- For at forbedre brændstofeffektiviteten har vi nu løftet vores Volvo FH med I-Save et niveau højere og optimeret motoren yderligere. I betragtning af de historisk høje energipriser, som vi ser på markedet netop nu, kunne timingen ikke være bedre, slutter Peter Franzén.


Fakta om de nye motoropdateringer
Motorernes forbrændingsproces er blevet yderligere forbedret ved at tilpasse brændstofinjektorerne, kompressionen og knastakslen specifikt til de raffinerede og unikke nye stempler i opdateret Wawe Piston design. Den samlede vægt og indre friktion i motoren er også blevet reduceret, og både den højt ydende turbolader og oliepumpe er blevet opgraderet. Selv olie-, brændstof- og luftfiltrene er blevet yderligere forbedret med patenterede løsninger for at få bedre ydeevne.

Den opdaterede turbocompoundmotor arbejder sammen med den intelligente og automatiserede I-Shift-gearkasse, der nu skifter gear op til 30 % hurtigere. Den hurtigere respons bidrager til yderligere at forbedre brændstoføkonomien, køreegenskaberne og smidigheden under kørslen.

Volvo I-Torque er en ny, intelligent momentsoftware, der øger energieffektiviteten ved at analysere de vejtopografiske data ved hjælp af I-See-funktionen og tilpasse kørslen til den aktuelle rute. I-See bruger information om den planlagte rute til at udnytte lastbilens bevægelsesenergi bedst muligt ved kørsel i kuperet terræn. Den nye I-Torque software optimerer både gearvalg og motorens drejningsmoment. Funktionen ser på vejen forude og evaluerer topografien i forhold til køretøjets vægt. Dermed kan softwaren præcist bestemme, hvor meget drejningsmomentmotoren har brug for og hvornår, for at køre med den absolut bedste brændstofeffektivitet.

Ved kørsel over lange afstande spiller lastbilens aerodynamik en vigtig rolle for brændstoføkonomien. Derfor har Volvo også foretaget adskillige vigtige ændringer for at forbedre luftstrømmen omkring lastbilen, herunder snævrere åbninger foran på førerhuset samt længere dørpaneler nederst på dørene.

Alle disse forbedringer giver sammenlagt den bedste brændstoføkonomi og laveste samlede omkostninger, som Volvo Trucks nogensinde har opnået. Det bliver derfor interessant at se, hvordan Volvo FH formår at forbedre resultaterne yderligere i fremtidige sammenligningstests i fagpressen.

Kilde.: Volvo Trucks
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.