Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
KONKURRENCEFORVRIDNING MED STATSSTØTTE ?
DebatEr det mon blot et postulat ?

Er det mon en konstatering af fakta ?

Er vi mon blot blevet "lullet i søvn" løbende ?

Er vi bare "ofre" for egen naivitet ?


FAKTUM ER,- - -AT DET LUGTER AF NOGET GRIMT !

Ja,- SÅ er vi kommet i gang,- og fortsættelsen vil fortælle om noget jeg vil kalde for  "passiv aktivitet" fra myndighedernes side,- gennem flere år,- og desværre også med forskellig farver på regeringen.  Det er også nedslående at erfare,- at det ikke kun er "Nationalt" dette er en realitet,- for den samme oplevelse optræder desværre også fra EU.

Vi kigger lige på forholdene har i lille Danmark,- hvor flere eksempler på virkningsløse tiltag,- bare bliver flere og flere, -som tiden går. Nu skal vi ikke helt tilbage til tiden med "Adam & Eva",- så lad os starte med den begrænsede parkering på statens rastepladser.  Her havde man et mål,- og hensigten som vi fik den oplyst,- var relevant nok. MEN,- så har vi balladen,- for man sikrede sig ikke,- at tiltaget fik den ønskede effekt,- hvilket man forklarede på en meget naive måde. Her var og er,- sandheden jo tydeligfor alle de chauffører der dagligt lever midt i problemerne.

Den begrænsede parkering blev præcis det modsatte af det hensigten påstod at være,- nemlig at bekæmpe "camperende lastbiler".  Den åbenlyse fiasko blev nærmest "bøjet i neon",- da man jo lod "P-vagter" uden beføjelser stå for kontrollen.  Vi fik også lært,- at der er stor forskel på en "P-afgift" og en "P-bøde",- hvor de udenlandske chauffører fik en "P-afgift",- som i 85-90% af tilfældene,- aldrig er blevet betalt,- og hvor Danske chauffører fik en "P-bøde",- som man på ingen måde kunne slippe for at betale. "VUPTI",-så har vi en konkurrenceforvridning,- - med statsstøtte.

Der er også en lang række eksempler på "statsstøtte",- hvor det ikke "springer i øjnene" lige så tydeligt som med det cirkus med parkering.  Det handler om de mange formerfor love og regler,- der "sprøjtes" ud fra både det Danske folketing,- og fra EU.  Det er alt sammen tiltag der skal skabe lige forhold for alle aktive i transportbranchen,- overalt i EU. JA,- det er også tiltrængt,- og burde være et krav fra EU,- at håndhæve disse mange love og regler,- da hele "skidtet" jo har rødder i  "ROM-TRAKTATEN". Hver eneste gang man ikke håndhæver en gældende lov,- er dette klart et "angreb" på det EU siger man arbejder hen imod,- nemlig "fair konkurrence på lige vilkår,- som også er omtalt i "ROM-TRAKTATEN",-der jo er EU grundlov.

Her i lille Danmark fik man vedtaget en lov om mindsteløn for chauffører,- der udføre transportopgaver internt i Danmark.  Denne lov er gældende for både Danske chauffører ogfor udenlandske chauffører,- så her bliver der ikke gjort forskel.  MEN,- præcis som med balladen om parkering,- så sker der ikke en "rigtig" og "effektiv" kontrol,- således at man opnår den effekt man påstår man vil opnå. Jeg ved ikke hvor fagbevægelsen står henne i dette her,- for de er jo ikke "en myndighed" med beføjelser,- præcis som "P vagterne".

Hvorfor bruger jeg overskriften : " KONKURRENCEFORVRIDNING   MED   STATSSTØTTE " ?  Det gør jeg af flere årsager,- og kan lige nævne  "POST-NORD",- som reelt bliveroverhældt med den ene pose penge,- efter den anden.  Dette betyder ganske enkelt,- at man kan fortsætte med den konkurrenceforvridende aktivitet,- med de mange udenlandske lastbiler man har valgt at bruge,- frem for Danske lastbiler.  Der dukker med mellemrum også historier op,- hvor staten eller kommunerne,- anvender "billige løsninger" og således giver næring til effektiv social dumping.

Senest kan jeg da lige nævne SAS,- der jo er ejet af den Danske stat og den Norske stat,- samt den Svenske stat.  Sverige HAR lukket for pengekassen,- men det har Danmark ikke,-og jeg ved ikke hvordan Norge forholder sig til problematikken.  Det ER jo et problem,- når man med skattekroner giver næring til en virksomhed,- der blot opretter et par såkaldte "lavpris-selskaber",- og dermed skal til at konkurrere med sig selv. ( det er et større cirkus,-vi kan vende tilbage til,- - ved lejlighed ).

Staten er jo den øverste ansvarlige for hele den lovgivende,- håndhævende og dømmende "magt".  Derfor lugter det en kende surt,- at der har været nogle afsløringer hos nogle af Danmarks "førende" transportvirksomheder,- hvor overtrædelserne skulle tælles i et trecifret antal. Her var både tale om bevidste og grove overtrædelser,- og de oplysninger der blev offentliggjort i medierne,- fortalte deres egen historie.  Vi,- eller jeg,- sidder nu og venter på,- at disse grove sager bliver afgjort i retten,- inden de ender med at blive "forældet" .Måske er det netop DET man sigte efter,-da vi jo taler om virksomheder,- der alle yder pæne tilskud til visse partier.  Se DET håber jeg ikke er sandheden om disse sager,- men man kan jo aldrig vide .

.
"FAIR  KONKURRENCE - -PÅ  LIGE  VILKÅR",- - - ER  NOK  BARE  EN  "VÅD DRØM"  I  DANMARK   !
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.