Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Nyeste artikler
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Glemt kodeord?
ÅBENT BREV TIL FÆRDSELSSTYRELSEN !
DebatFærdselsstyrelsen er udnævnt som "kontrollerende myndighed" for transportbranchen !

Har færdselsstyrelsen også de nødvendige beføjelser ?

Er der data og andre oplysninger,- man ikke må gøre brug af,- ved kontrollerne ?

Her tænkes på kontrolapparaterne i lastbilerne,-som jo "fortæller" ALT !


JEG HAR NU SENDT DETTE BREV TIL FÆRDSELSSTYRELSEN !


ATT : Færdselsstyrelsen : Sorsigvej 35,- 6760 Ribe !

Som udnævnt kontrolmyndighed for transportbranchen håber jeg,- at I kan give svar på nogle spørgsmål som stort set alle i transportbranchen burde stille. Det handler selvsagt om kontrol af diverse forhold,- og i særdeleshed omkring kontrol af aflønning af chauffører. Hvis vi holder os til problemerne omkring aflønning,- hvor der jo både er hensynet til teksterne i Godskørselsloven,- og også en Dansk lov omkring mindsteløn ved kørsel internt i Danmark.

Her er det yderst interessant at spørge ind til Jeres procedure,- når I kontrollere opfyldelsen af de krav der foreligger om "lovlig løn". Det gælder både den aflønning der henvises til i Godskørselsloven,- men også den mindsteløn der er vedtaget ved lov,- hvor der også er nævnt et beløb for en mindste timeløn. Da det er almindelig kendt i branchen,- at der figurere såkaldte "fiktive lønsedler",- er netop disse tilfælde af stor interesse at I evner at afsløre disse.

Det forlyder,- at I som kontrollerende myndighed stiller Jer tilfreds med blot at modtage indsendte lønsedler fra vognmanden,- uden at gå ind i en dybere kontrol. Derfor vil jeg spørge direkte ind til,-om I som kontrollerende myndighed,- lader Jer nøjes med det,- eller om I foretager en grundigere kontrol af disse lønsedler ?

Jeg er bekendt med,- og i øvrigt flere hundrede med mig,- at der på mange "fiktive lønsedler" oplyses om en arbejdsuge på 37 timer,- og altid kun 37 timer. Dette til trods for at lønnen sjældent er den samme,- da der er tale om en tilpasning af indtægten den pågældende uge,- således at det passer med 37 timer. En kontrol af lastbilens kontrolapparat kunne afsløre noget andet i de fleste tilfælde,- nemlig at lastbiler har været aktiv i op til 50-60 timer, -den pågældende uge,- men chauffører har kun arbejdet 37 timer,- og får således en tilpasset løn for 37 timer.

Da dette klar indikere,- at der er tale om chauffører med rimelig lange arbejdsdage,- der svarer overens med de aktive timer lastbilen har haft,- men kun aflønnes med 37 timer til en skiftende timeløn der er afhængig af den faktiske indtjening,- divideret med 37. Som nævnt er det her forhold der er almindelig kendt i branchen,- og flere chauffører fortæller,- at de ofte møder disse chauffører i hverdagen,- og på tidspunkter af dagen der klart og tydeligt betyder en arbejdsdag på mindst 10 timer. Da dette finder sted 5 dage om ugen,- passer det jo dårligt sammen med en ugentlig arbejdstid på blot 37 timer.

Aflønning der ikke lever op til kravene fra Godskørselsloven,-eller den lovbestemte mindsteløn ved kørsel internt i Danmark,- må anses for at være en form for social dumping,- til stor skade for transportbranchen generelt.


Dette fører mig frem til mit egentlige spørgsmål,- som lyder :

Er det proceduren hos Færdselsstyrelsen,- at man sammenligner udskrifter fra lastbilens kontrolapparat med de indsendte lønsedler ? Hvis nej,- må jeg så spørge om årsagen til dette.

Jeg vil også spørge ind til,- om Færdselsstyrelsen som kontrollerende myndighed,- samarbejder med andre kontrollerende myndigheder i Danmark ? Dette da der kan være tale om skatteunddragelse også,- da fiktive lønsedler på fast 37 timers arbejde om ugen,- ikke oplyser om overarbejde.

Da jeg håber at mine spørgsmål er forstået,- vil jeg se frem til at modtage svaret fra Jer !

Mvh.

Dan F .Jørgensen
eurodrivers.dk.

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Vurdering er kun tilgængelig for registrerede brugere.
Vær så venlig at Log ind for at stemme.

Teksten er ikke vurderet.